سرهنگ یداله ستوده فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  ۴۳ راکب موتورسیکلت در هشت ماه نخست امسال بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های جنوب استان جان خود را از دست دادند که دراین مدت ۲۱۶ راکب موتورسیکلت مجروح شده اند.

وی ادامه داد: تصادف راکبان موتورسیکلت‌ها در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است.

سرهنگ ستوده  گفت: امروزه موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه با کاربری حمل و نقل بار و مسافر به ویژه در روستا‌ها و شهر‌های کوچک جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط اقلیمی بخش قابل توجهی از مردم آن به حرفه کشاورزی مشغولند و فاصله نزدیک روستا‌ها و فشار‌های ناشی از مشکلات اقتصادی تمایل بخش قابل توجهی از ساکنان روستا‌ها را به استفاده از موتور افزایش داده است.

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تردد حجم قابل توجهی از موتورسیکلت‌ها در سطح جاده‌های جنوب استان بار‌ها شاهد پیامد‌های ناخوشایندی بودیم.

ستوده گفت: این نهاد برای افزایش فرهنگ سازی و جلوگیری از حوادث احتمالی علاوه بر آموزش اقشار مختلف هر ساله به صورت رایگان کلاه ایمنی بین راکبان موتورسیکلت در جنوب استان توزیع می‌کند.

وی در اختیار قرار دادن برچسب‌های دارای بازتاب و مارکر شب رنگ بین راکبار موتورسیکلت را از دیگر اقدامات پلیس راه جنوب استان برای جلوگیری از حوادث رانندگی ذکر کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ استفاده از کلاه هنوز در بین بسیاری از راکبان موتور جا نیفتاده است در صورتی که ۹۰ درصد کسانی که در تصادف موتورسیکلت جان خود را ازدست می‌دهند از ناحیه سر ضربه خورده و ضربه مغزی شده اند.

وی تاکید کرد: ضروری است به صورت اجباری با هر موتورسیکلتی که پلاک شده و به مشتری تحویل می‌شود یک عدد کلاه ایمنی نیز تحویل شود.

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچصتان تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترغیب موتورسواران به استفاده از کلاه و فرهنگ سازی در این خصوص، برخورد قاطع با راکبان موتورسیکلت فاقد کلاه و نیز در نظر گرفتن تشویقاتی برای راکبانی که از کلاه استفاده می‌کنند می‌تواند نقش موثری در ترویج و ترغیب راکبان به استفاده از کلاه داشته باشد.

سیستان وبلوچستان  به سبب گستردگی راه‌های ارتباطی دارای ۲ قرارگاه پلیس راه و ۲ اداره کل راه و شهرسازی در شمال به مرکزیت زاهدان و جنوب به مرکزیت ایرانشهر است که شهرستان‌های شمالی و مرکزی شامل زابل، هیرمند، زهک، نیمروز، هامون، زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران و مهرستان زیر پوشش قرارگاه شمال و شهرستان‌های جنوبی ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار زیر پوشش قرارگاه پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.