رویترزگزارش داد ، باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با صدور فرمانی در سال ۲۰۰۹ به استفاده از روش های پیشرفته بازجویی پایان داد، اما گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت که اعمال شکنجه علیه زندانیان دربند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هنوز به پیگرد قانونی (شکنجه گران) یا جبران خسارت برای قربانیان منتهی نشده است.

وی افزود: آمریکا با کوتاهی از پیگرد قانونی جرم شکنجه از سوی سیا، کنوانسیون مقابله با شکنجه را به طور آشکار نقض و پیامی خطرناک در ارتباط با مصونیت مقام های آمریکا و دیگر نقاط جهان را ارسال می کند. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه به پرونده «عمار البلوچی» زندانی بازداشتگاه گوانتانامو اشاره کرد که شکنجه و بدرفتاری با وی همچنان به قوت خود باقی است.

در بیانیه گزارشگر ویژه سازمان ملل آمده که این زندانی قبل از انتقال به بازداشتگاه گوانتانامو، به مدت سه سال و نیم در زندان های تاریک سیا به طور بی رحمانه مورد شکنجه قرار گرفته است.

اعمال روش های مختلف شکنجه در مورد این زندانی به بی خوابی های دائمی وی و اختلال های ذهنی و جسمی منجر شده و حال آنکه وی از توجهات و مراقبت های پزشکی کافی برخوردار نشده است.

به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل، منع شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، یکی از معیارهای اصلی قانون بین المللی است و تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

وی یادآور شد که به رغم درخواست های مکرر برای بازدید از زندان گوانتانامو به منظور گفت و گو با زندانیان، نه خود و نه سلفش در این منصب، اجازه بازدید از این مکان را به دست نیاورده اند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.