سید عباس عراقچی رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه سه ساعته دهمین کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: در این جلسه در حوزه همکاری‌های هسته‌ای به ویژه در بحث مدرن‌سازی اراک و امضای قراردادهای مربوطه جدی کردیم و کارگروهی در این‌باره است که بحث‌های مربوط به طراحثی اولیه و جزیی و تامین تجهیزات و امینی و سوخت و مشخصات سوخت و تولید آن در ایران بحجث شد و پیشرفت خوبی هم انجام شده و در جدول زمانی پیش بینی شده قرار داریم.

وی ادامه داد که هم‌چنین موارد دیگر همکاری‌های هسته‌ای در این نشست بررسی شد.

رییس هیات ایرانی مذاکره‌کننده در کمیسیون مشترک برجام گفت: درباره همکاری ایران و آژانس همه طرف‌ها از همکاری ایران قدردانی کردند و از این‌که ۹ گزارش پایبندی ایران را تایید می‌کند تقدیر شد.

معاون ظریف در بحث تحریم‌ها اظهار کرد: آنجا مباحث پیچیده، سخت و جنجالی‌تر بود؛ موارد زیادی که مربوط به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در برخی از قسمت‌های برجام می‌شود و فضایی که با توجه به سخنرانی ترامپ ایجاد شده است و مواد تعلل، تاخیر و بدعهدی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: هم‌چنین خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام جمع‌بندی داشتند در پایان و گفتند که با استقبال از پایبندی ایران به برجام از همه طرف‌ها خواسته شد تعهدات خود را با حسن نیست و سازنده انجام دهند و این مطالب در بیانیه‌ای از طرف ایشان منتشر خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: در این نشست خیلی صریح‌تر از گذشته با تخلفات آمریکا برخورد کرد و روشن و مستقیم توسط همه اعضا به آمریکایی‌ها تذکر داده شد که برجام را باید در محیط مناسب خود اجرا کنند.

معاون ظریف اظهار کرد: هیات آمریکایی هم در این نشست صحبت‌هایی داشتند و تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حال حاضر پاینبدی به برجام است.

وی درباره تحولات در داخل آمریکا و تاثیر آن بر برجام گفت: روندهای داخلی آمریکا به ما و کمیسیون مشترک ارتباطی ندارد و آنها می‌توانند برجام را در کنگره و کاخ سفید دائم رد و بدل کنند اما پایبندی به تعهدات خود را باید داشته باشند. باید این بدانند و در این جلسه هم توسط همه اعضا تاکید شد، هیچ امکانی برای مذاکره مجدد و ربط دادن موضوعی به برجام وجود ندارد و اگر قرار باشد درباره موضوعات دیگر صحبت شود در صورتی که طرف‌ها علاقه‌مند باشند، از کانال مخصوص خود باید انجام شود.

عراقچی تاکید کرد: آمریکایی‌ها هر کاری می‌خواهند در روند خود انجام دهند به ما مربوط نیست، مهم این است تحریم‌هایی که رفع شده به صورت رفع شده نگه دارند و تحریم‌هایی را برنگردانند در این صورت نقض برجام است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.