علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی اظهار کرد: یکی از سران قوا می‌گفت حصر مجازات نیست. من به ایشان گفتم اگر نیست جنابعالی هم ۱۰ روز در همین شرایط باشید. اینکه کسی در خانه‌ای باشد که همه اتاق‌هایش دوربین و شنود دارد واقعا سخت است و باعث افسردگی می‌شود.

اهم صحبت های او از این قرار است: 

* کسی نمی‌تواند بگوید حصر مجازات نیست. اینها هر دو هفته یک بار بچه‌هایشان را می‌بینند و قبل از این هم روزنامه و تلویزیون نداشتند که بعدا اضافه شد. این موضوع باید حل شود و من معتقدم بی‌جهت منشاء اختلاف شده است البته ما فعلا به این موضوع امیدواریم.

* اصل مساله حصر در شرایط اضطراری در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی است. در شرایطی که آشوبی شده برای اینکه فضا را آرام کنند ممکن است رهبران آن جریان را مدتی از اطرافیان‌شان دور کنند تا محدودیت ایجاد کنند و آرامش برگردد.

* بحث ما این بوده که بعد از بازگشت آرامش ادامه حصر در حیطه اختیار شورا نیست و شورا نمی‌تواند مجازات تعیین کند.

* باید دادگاه علنی صالح تشکیل شود و همه حرف‌هایشان را بزنند البته نهایتا همه باید تابع باشیم و هر چه حکم بود بپذیریم اما ادامه حصر در این شرایط خلاف اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی است.

* در چند ماه با پیگیری‌هایی که داشتیم به جایی رسیدیم که نرمشی در مقامات عالیه در مساله حصر به وجود آمده و اراده‌ای برای حل پیدا شده است. برای آقای کروبی چهار دیدار گذاشتند و درباره آقای موسوی هم اقداماتی در حال انجام است اما از ما خواستند زیاد شلوغ نکنیم ما هم گوش می‌دهیم، اما این مساله تا مدت محدودی است که ببینیم چطور می‌شود، ان‌شاءالله به نتیجه برسد اما اگر شرایط ادامه پیدا کند باید وارد شویم.

*آقای موسوی خوئینی گرایش و اخلاق مارکسیستی پیدا کرده بود که پدر بسیار نگران شده بودند و در دیداری آقای مطهری گفت که به آقای موسوی خوئینی ها بگوئید به پیش من بیایند اما نیامدند. در این حد من اطلاعات دارم و این که بگویم آن‌ها شهید مطهری را به شهادت رساندن را نمی دانم.

*نمی دانم ضرورت ستاره دار کردن دانشجویان چیست؟ شاید اصلا یکی نظام را قبول ندارد اما آمده دانشگاه درس بخواند. شهید مطهری می گوید همه می توانند در دانشگاه حضور داشته باشند اما با تابلو اعتقادات خود بیایند. در حال حاضر اینکه می‌گویند اگر محصورین تعظیم کنند تمام است، اگر عذر خواهی کنند تمام است، اگر این ها ظلم کرده اند معذرت خواهی کنند تمام است را نمی فهمم و باید نگاهمان را تغییر دهیم.

* وقتی می پرسیم برای چی این دانشجو ستاره دار شده می گویند در نشریه اش به مقامات توهین شده است. حتی رهبری بارها گفته است افرادی نظر من را قبول ندارد عیبی ندارد اما نمی دانم چرا بعضی ها کاسه داغ تر از اش شده اند. شما فضای حال حاضر را با ۸ سال پیش مقایسه کنید که چقدر بهتر شده است. ما زورمان در همین حد است.البته معقتدم رئیس جمهور بهتر می تواند کار کند صرف این که بیاید مثلا تکیه ای به قوه قضائیه می اندازد و می رود درست نیست.

*{درپاسخ به این سوال که چرا کسی از رهبری انتقاد نمیکند} این طور نیست؛ در جلسات سران قوا با رهبری، این افراد نظر خود را بیان می‌کنند و حتی نظر رهبری را تغییر می دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.