حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به تغییر اساسنامه جامعه روحانیت مبارز گفت: اساسنامه جامعه روحانیت بعد از ۱۰ سال بازنگری و به روز شد که فصل اول اساسنامه تغییری نکرده است و در ماده ۱ نام جامعه روحانیت مبارز و شعبه مرکزی تهران و شعب شهرستان‌ها به صورت نامحدود قید شده و در ماده ۶ تاریخ تاسیس آن ۱۳۵۳ است که بدون تغییر بود و در ماده ۶ اساسنامه تغییری جزئی داشته که کلمات انقلابی در کنار جامعه نهادی روحانی، فرهنگی، سیاسی، مردمی و مستقل و فراجناحی است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به بخش اضافه شده به این بند گفت: به منظور حفاظت و اصول و ارزش‌های انقلابی و نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم و علت این تغییر این است که کارویژه جامعه روحانیت در اساسنامه پیشین مشخص نشده بود که با اضافه کردن این جمله به دقت مشخص شد و توصیف اینکه جامعه روحانیت نهادی انقلابی در برابر روحانیتی است که قبل و بعد از انقلاب رویکرد انقلابی ندارد و همچنین تاکید بر مردمی بودن آن این است که پایگاه جامعه روحانیت، مردم است و از طریق مختلف مانند ائمه جماعت، مراکز علمی مشغول خدمات هستند و ارتباطشان را حفظ کردند.

وی ادامه داد: آنچه که این کارکرد ویژه را دنبال می‌کند، دین است که نمی‌خواهد همه کارهایی که روحانیون در مقاطع مختلف انجام می‌دهند را مدنظر قرار دهد بلکه تاکید بر حفاظت و حراست از اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تغییر در ماده ۷ اساسنامه گفت: غالبا این بند تکرار بندهای قبلی اساسنامه است که مقداری اصلاحات داشته که در اولین بند تلاش برای سازماندهی روحانیون شیعه اضافه شده که در راستای رشد و اعتلای آن است و دامنه‌ای فراگیرتر از ایران خواهد داشت و این تلاش یک انتظار متوازن است که این جهت‌دهی نوعی محدودیت در جامعه روحانیت را ذکر می‌کند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه روحانیت در جامعه عموما سازماندهی شده است، گفت: جهت‌دهی جامعه روحانیت برای صیانت از نظام جمهوری اسلامی و مقابله با انحرافات عقیدتی - سیاسی است و در بند دوم تحکیم مبانی انقلاب اسلامی و دفاع همه‌جانبه از انقلاب آمده است و حمایت از اندیشه‌های سیاسی حضرت امام و اصل مترقی ولایت فقیه گنجانده شده و در بند چهارم تدوین و ترویج رهنمودهای امام و رهبری را داریم.

وی با اشاره به تغییرات بند پنجم گفت: پیش از این گسترش فضایل اخلاقی دین مطرح بود که هدف کارویژه جامعه روحانیت نیست بلکه گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی در جامعه و مقابله با انحرافات اخلاقی را مدنظر قرار داده است و نظارت در عملکرد مسوولان و نظام حوزه‌های علمیه و نقد عالمانه و خیرخواهانه در جهت مسائل و منافع مردم است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: ارتباط با روحانیت سایر مذاهب اسلامی و همکاری در مراکز اسلامی در جهت تحقق اهداف سیاسی – اجتماعی – اسلامی در اساسنامه آمده که تعامل مثبت و سازنده با ادیان الهی داشته باشیم.

وی با اشاره به بند حل شده در اساسنامه گفت: تاسیس مراکز و موسسات عام‌المنفعه که در اساسنامه آمده بود به کلی حذف شد لذا آن را از کارویژه‌های جامعه روحانیت مبارز نمی‌دانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روند بحث پولی – بانکی مجمع تشخیص گفت: ۹ جلسه کمیسیون اقتصادی مجمع به صورت فشرده برگزار شد که جلسه دهم را روز یکشنبه و جلسه یازدهم در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و این جلسه با حضور قائم مقام معاون بانک مرکزی، اعضای کمیسیون برگزار شد که مقرر شد به سمت اصلاح برویم که ان‌شاءالله در مجمع مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه طی جلسه‌ای که با روحانی داشتید در مورد شرکت روحانی در جلسات صحبت کردید نتیجه آن چه شد، گفت: موضوع در جامعه روحانیت مطرح شد اما تصمیم خاصی گرفته نشد و ایشان به خاطر شرایط امنیتی از محدودیت برخوردار است که به طور طبیعی رفت و آمد را برای او سخت می‌کند.

مصباحی‌مقدم درباره اینکه در جلسه گذشته پیرامون بحث نواصولگرایی می‌خواستید از آقای قالیباف برای مطرح کردن این موضوع دعوت کنید به کجا رسید، گفت: چنین بحثی در جامعه روحانیت نداشته‌ایم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه سال جاری به عنوان سال عدالت و پیشرفت نامگذاری شد به نظر شما تا چه حد در این زمینه موفق بودیم، گفت: مساله عدالت یک مساله بسیار اساسی و فراگیر است و وقتی صحبت از عدالت می‌شود عدالت حقوقی – سیاسی و اجتماعی معنا دارد که در ذیل عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی معنا پیدا می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.