روزنامه عکاظ عربستان گزارش داد، نایف بن عبود سفیر عربستان در جمهوری چک در گفت‌وگو با روزنامه پراوو در پاسخ به این سوال که دخالت عربستان در یمن در پاسخ به دخالت ایران در یمن است؟ گفت: در حقیقت دو هدف و انگیزه در پشت دخالت‌های عربستان در یمن وجود دارد؛ یکی این‌که این دخالت بخشی از اقدامات بین‌المللی است که هدف آن بازگرداندن دولت قانونی به یمن و پایان دادن به ناامنی‌هایی است که انقلابیون در یمن و کشورهای همسایه ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه مدعی شد: هدف دوم همان‌طور که اشاره کردید دخالت ایران در کشوری که همسایه عربستان است و با آن روابط تاریخی و استراتژیکی دارد و در حقیقت هدف ایران از این دخالت ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی به طور مستقیم در عربستان است و نمی‌شود از این امر چشم‌پوشی کرد.

این دیپلمات سعودی در پاسخ به این سوال که محمدبن سلمان به هنگام طرح پروژه نئوم (ایجاد شهری پیشرفته که در شمال غرب عربستان قرار دارد)، گفت که ۷۰ درصد مردم عربستان جوان‌اند و زیر ۳۰ سال هستند و من اجازه نخواهم داد که افکار افراطی ۳۰ سال دیگر از عمر مردم عربستان را از بین ببرد، منظور او از این جمله چیست؟ گفت: در واقع این جمله ولیعهد ارزیابی دقیقی از ۳۰ سال گذشته است، ۳۰ سالی که پر از مشکلات بود و بر جامعه سعودی تاثیر گذاشت. از سویی بادهای انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ به همراه خود دانه‌های خشونت و افراط‌گری آورد و مشکلاتی را ایجاد کرد، بنا بر این ولیعهد عربستان معتقد است که نباید اجازه دهیم افکار افراط‌گرایانه خارجی وارد شود و ما مشغول این افکار شویم و از مسیر تمدنی و رسیدن به کشورهای پیشرفته که از افکار و عقاید گذشته رها شدند و به آینده روشن اهمیت می‌دهند، عقب بمانیم.

سفیر عربستان در پاسخ به این سوال که عربستان تنها با افکار افراطی که از ایران وارد می‌شوند، مبارزه می‌کند یا با افکار داخلی هم مبارزه می‌کند، گفت: عربستان با منابع داخلی و خارجی تفکر افراطی مبارزه می‌کند.

بن‌ عبود در پاسخ به این سوال که چند سال پیش عربستان اعلام کرد که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد ما نیز تلاش می‌کنیم به آن دست یابیم؟ گفت: عربستان، ایران را یک کشور مهم و با تاریخ و تمدن ریشه‌دار می‌داند و همیشه دوست داشت که ایران از روابط با همسایگان در جهت تحکیم امنیت منطقه و رفتن به سمت پیشرفت استفاده کند، اما متاسفانه بر عکس این امر اتفاق افتاد و تحرکاتی علیه عربستان و کشورهای همسایه ایجاد کرد.

او مدعی شد: ایران تلاش کرد انقلابش را صادر کند، عملیات صلح فراگیر فلسطین را به تاخیر انداخت و فتنه‌هایی را در عراق، سوریه و یمن ایجاد کرد.

وی افزود: اما در رابطه با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نه تنها عربستان خطر آن را درک می‌کند بلکه جامعه بین‌المللی نیز همین دیدگاه را دارد، زمانی توافق هسته‌ای میان ایران و ابرقدرت‌ها امضا شد عربستان آن را مبارک و نیکو دانست به امید این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دستیابی نداشته باشد و مشکلات منطقه سریع‌تر حل شوند اما متاسفانه شاهد این هستیم که ایران اصرار دارد راه خود را ادامه دهد و اوضاع خاورمیانه را بر هم بزند.

به گزارش ایسنا، این مقام سعودی در حالی مدعی حمایت از توافق هسته‌ای شده است که کشورش قبل از توافق و در جریان مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن نیز به شکل‌های مختلف نسبت به منحرف‌ کردن مذاکرات و اختلال در روند اجرای برجام اقدام کرد و هم‌چنان در از بین بردن مزایای اقتصادی برجام برای ایران تلاش می‌کند.

این مقام سعودی در پاسخ به این سوال که شما می‌گویید ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست، در حالی که تمام بازرسان بین‌المللی پایبندی ایران را تایید کرده‌اند، مدعی شد: من در مورد میزان پایبندی ایران به خلع سلاح صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد میزان پایبندی ایران به "روح" توافق صحبت می‌کنم، زیرا در واقع ایران برای رفع تحریم‌ها از این توافق بهره می‌برد در حالی‌که تلاش می‌کند سلاح‌های سنتی خود را گسترش دهد تا در نهایت به کلاهک‌های هسته‌ای دست یابد و همان‌طور که معلوم است این توافق به ایران اجازه می‌دهد که در سال‌های آینده به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، این مقام سعودی در حالی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشت بار پایبندی ایران به توافق را تایید کرده است.

وی مدعی شد: در حقیقت ایران در حال گسترش برنامه موشکی خود است که امنیت منطقه را تهدید می‌کند و ما اخیرا شاهد این بودیم که پایتخت عربستان اخیرا مورد هدف موشک ساخت ایران قرار گرفت و حوثی‌ها با نظارت کارشناسانی از حزب‌الله این اقدام را انجام دادند.

در پی حمله انصارالله یمن به ریاض و متهم شدن ایران به دست داشتن در این حمله مقامات کشورمان واکنش شدیدی داشتند و شورای امنیت در گزارشی اعلام کرد که هیچ دلیلی برای اثبات دست داشتن ایران در این حمله وجود ندارد. مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشورهای دیگر ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.