بهروز آقایی در گفت وگو با ایسنا- ‌اظهار کرد: معافیت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای تجار و بازرگانان در بندر چابهار از جمله‌ تخفیف ۳۰درصدی در کلیه ردیف‌های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی‌های کانتینری، تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه‌های تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور، ارایه تخفیفات پلکانی در  کانتینری وارده به خطوط کشتیرانی، تخفیف ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و ۸۵ درصد در انبار‌داری کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی و امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت رقابتی بصورت بلند‌مدت و کوتاه مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این بندر توانایی خدمات انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج‌ها، آب‌رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد.

آقایی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در ۸ ماه ‌سال جاری در بنادر چابهار ۵۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این میزان از رشد نشان دهنده افزایش مطلوب خدمات لجستیکی در بنادر استان است، افزود: بندر چابهار با برخورداری از پایانه مجهز کانتینری، ۱۵ پست اسکله به طول ۳ کیلومتر، آبخور ۱۶.۵ متری و ۶۰ هکتار بارانداز قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ضریب ایمنی کالا از نظر سرقت و صدمه به محمولات، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری، صرفه‌جویی در زمان حمل، کاهش هزینه تخلیه و بارگیری، باز نشدن درب کانتینر از مبدا تا مقصد، استقرار تناژ قابل توجهی از کالا در یک کانتینر، سهولت در چیدمان و استفاده بهینه از فضا در محل تخلیه و بارگیری به عنوان مهمترین مزایای این نوع از حمل و نقل است.

آقایی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال رقابت‌پذیری بنادر کشور است و به همین منظور در پی ایجاد رویکردی تازه در حوزه حقوق و عوارض بندری است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بندر شهید بهشتی چابهار سوپاپ اطمینان بنادر کشور است که از امروز رسما اعلام وجود می‌کند و قرار است دروازه دسترسی افغانستان و همسایگان شمالی ایران (کشورهای CIS‌‌) به آب‌های آزاد باشد.

وی اظهار کرد: آنچه این بندر را بی‌رقیب می‌کند، ۳ شاخصه امنیت، نزدیکی و ارزانی ترانزیت از مسیر این بندر و کریدوری است که در پس‌کرانه‌ آن قرار دارد.

آقایی گفت: محاسبات نشان می‌دهد که هزینه حمل هر کانتینر کالا از بندر چابهار به مقصد افغانستان، هزار دلار نسبت به مسیر پاکستان و ۱.۵میلیون تومان ارزان‌تر از مسیر بندر شهید رجایی تمام می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.