علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود به مناسبت روز مجلس درباره ضرورت تدوین مشوق های صادراتی گفت: در این کشور تا صادرات راه نیفتند مشکلات حل نمی‌شود، اگر می خواهیم آتیه کشور و فرزندان مان روشن باشد باید روی صادرات سرمایه گذاری جدی کنیم.

اهم اظهارات رئیس مجلس را بخوانید؛

*در قانونگذاری برای رفع موانع تولید به این موضوع توجه کردیم. باید پشتیبابی درستی برای صادرات فراهم کنیم تا صادرکنندگان اطمینان لازم برای صادرات داشته باشند. مثلا فرش یکی از اقلام صادراتی ما است. چرا صادرات ما افول کرده است چون صادرکنندگان باید در نمایشگاه ها شرکت و تبلغ کنند و این چیزها هزینه دارد ولی قدرت مالی این اقدامات را ندارند لذا باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم که موتور صادرات این صادرکنندگان راه بیفتد.

*به دولت پیشنهادهایی دادیم، حتی اگر لازم است قانون مستقل از بودجه و دائمی تصویب کنیم که منبع روشن و پایداری برای مشوق های صادراتی در نظر بگیریم. الان هم مشوق های صادراتی است ولی وقتی دولت کم می آورد از بودجه این بخش استفاده می کند. این ها منبع پایداری نیست. ما حتی فکر کردیم که به عوارض واردات چیزی اضافه کنیم و آن را به پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم. باید اقداماتی برای تسهیل کردن صادرات در نظر بگیریم. حتما در بودجه بعد اقداماتی خواهیم داشت. باید بدانیم برای تحقق اقتصاد مقامتی باید به برون زایی توجه کرد. چون نفت و گاز داشتیم کمتر به صادرات توجه کردیم باید به این مساله توجه کرد و مراقبت کرد تا جا بیفتد.

*{درباره اینکه چقدر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد در تحقق امر صادرات می توانند تاثیرگذار باشند}: می توانند به شرط اینکه رویکردش دقیق باشد. این لایحه ای که دولت برای مناطق آزاد و مناطق ویژه جدید داد و در حال بررسی است و به زودی به صحن خواهد آمد اید نقشه های مناطق باید به مجلس داده می شد ولی تاخیری صورت گرفت. در همانجا چند بند اضافه کردیم یکی هم مساله صادرات است. کسانیکه در مناطق ویژه و آزاد به صادرات بپردازند اینها از معافیت مالیاتی خوب برخوردارند . بنابراین در همین مناطق آزاد برای اینکه رویکردها عوض شود به سمت سهل گیری صادرات باید برویم.

*{درباره عملیاتی نشدن اهداف سیاست های کلی اصل ۴۴}: هدف این قانون این بود که بنگاه های خصوصی شکل بگیرد و رقابتسالم بوجود آید ولی آنچه رخ داد از این هدف ها دور شد. دولتها در اداره کشور کم آوردند و این بنگاه های اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاه ها دادند مثلا بدهی وزارت دفاع داشتند و آمدند یک نیروگاه به این وزارتخانه دادند. کجای این کار خصوصی سازی است؟ در همین راستا طرحی آماده شده و قرار است در قالب ماده ۲۳۶ ای ارائه شود. اولا باید با متخلفان برخورد شود ثانیا الزاماتی گذاشته شود. دستگاه های مختلف باید به مردم واگذار شود. باید مسابقه در شرایط مساوی باشد. هدف سیاست های کلی اصل ۴۴ این بود که مردم در حالت تعادل به رقابت بپردازند. در جلسه سران قوا هم بحث شد و باید اصلاحاتی صورت بگیرد. یکی از مضوعات مهمی که در مجلس بحث شد این بود که کمیسیون مربوطه گزارش داد و فشار خواهیم آورد که بنگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.