تارنمای هیل گزارش داد ، ترامپ امروز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: رکس همین جا می ماند.

با این حال به نظر نمی رسد که اظهارات ترامپ به گمانه زنی ها در مورد آینده تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا پایان دهد. 

روزنامه نیویورک تایمز امروز پنجشنبه گزارش داد: کاخ سفید طرحی آماده کرده است تا طی چند هفته آینده 'رکس تیلرسون' را از وزارت خارجه آمریکا برکنار کرده و 'مایک پومپئو' مدیر آژانس اطلاعات مرکزی را به جای وی منصوب کند. 

نیویورک تایمز به نقل از مقام های ارشد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نوشت که با رفتن پومپئو از سیا 'تام کاتن' سناتور جمهوریخواه جایگزین وی می شود. کاتن سناتور ایالت آرکانزاس از متحدان کلیدی رئیس جمهوری آمریکا در مسائل مربوط به امنیت ملی بوده است.

به گفته مقام های دولتی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، کاتن اعلام آمادگی کرده است که اگر کرسی مدیریت سیا به وی پیشنهاد شود آن را خواهد پذیرفت. 

هنوز معلوم نیست که ترامپ این طرح را تایید کرده است یا نه؟ اما گفته می شود که وی از تیلرسون راضی نیست و آماده است تا تغییراتی در وزارت خارجه اعمال کند. «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید این طرح را تدوین کرده و در مورد آن با سایر مقام های دولت صحبت کرده است.

اخراج تیلرسون به ریاست پرفراز و نشیب وی در وزارت خارجه آمریکا پایان می دهد. او در ماه های اخیر تا حد زیادی حاشیه نشین شده است. ترامپ و تیلرسون بر سر طیف وسیعی از موضوعات کلان از جمله توافق هسته ای با ایران، تقابل با کره شمالی و نزاع میان متحدان عرب آمریکا اختلاف دارند. گزارش ها حاکی است که تیلرسون در محفل خصوصی ترامپ را «سبک سر» نامیده است. ترامپ هم با اشاره به تلاش تیلرسون برای برقراری ارتباط دیپلماتیک با کره شمالی از وی انتقاد کرده و گفته بود که وزیر خارجه «وقتش را تلف می کند.»

طی ماه های گذشته خروج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا پیش بینی می شد اما اطرافیانش می گویند که وی قصد داشت امسال را به پایان برساند تا بتواند شان و جایگاهش را حفظ کند. اگر تیلرسون در پایان سال جاری از وزارت خارجه برود اولین وزیر خارجه در حدود 120 سال اخیر خواهد بود که به دلیلی غیر از تغییر رئیس جمهوری، کوتاه ترین دوره وزارت را خواهد داشت.

مقام های آگاه همچنین می گویند که هنوز بحث ها در مورد اینکه آیا کاتن در سنا برای رئیس جمهوری ارزشمندتر است یا در سیا، جریان دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.