شبکه KBS پس از آنکه کره شمالی قدرتمندترین موشک بالستیک قاره پیمای خود تا این زمان را پرتاب کرد شورای امنیت سازمان ملل نشست فوق‌العاده‌ای را تشکیل داد و در آن به شدت این پرتاب موشکی را محکوم کرد.

جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت: شورای امنیت باید تمامی اقداماتی را که می‌تواند برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها انجام دهد و در عین حال اتحاد خود را نیز حفظ کند.

وی گفت: آزمایشات موشکی و اتمی مکرر کره شمالی طی دو سال گذشته تنش‌های شدیدی را در شبه جزیره کره و ورای آن به وجود آورده است. این روند باید تغییر کند. راه حل این تنش‌ها تنها راه حل سیاسی است.

فلتمن همچنین اعلام کرد که با جا سونگ نام سفیر کره شمالی در سازمان ملل دیدار کرده و به او گفته که پیونگ یانگ باید از هر گونه اقدام بی‌ثبات کننده دست بکشد.

وی افزود: در جریان این دیدار تاکید کرده‌ام که هیچ چیزی برای صلح و امنیت جهان خطرناک‌تر از آنچه در حال حاضر در شبه جزیره کره رخ می‌دهد، نیست.

در همین حال کورو بسشو نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل گفت: تازه‌ترین اقدام تحریک آمیز کره شمالی ثابت کرد که پیونگ یانگ نه آماده است تا از برنامه‌های تسلیحاتی خود دست بردارد و نه تمایل دارد به پای میز مذاکرات بازگردد.

وی افزود: جامعه بین‌الملل باید فشارها بر کره شمالی را حفظ کند تا این کشور منزوی متوجه شود که باید روند خود را تغییر دهد.

از سوی دیگر متئو ریکرافت نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل گفت: پرتاب موشکی کره شمالی که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است بار دیگر نشان داد که کره شمالی هیچ احترامی برای امنیت جمعی و مقررات بین‌المللی قائل نیست.

وو هایتائو، معاون سفیر چین در سازمان ملل ضمن ابراز مخالفت با این پرتاب موشکی گفت: در مواجهه با وضعیت وخیم کنونی اولویت اصلی برای تمامی طرفین خویشتن‌داری، اجرای تحریم‌های سازمان ملل و از سرگیری مذاکرات است.

وی بار دیگر بر پیشنهاد چین – روسیه در خصوص کره شمالی برای به تعلیق درآمدن تمامی آزمایشات موشکی و اتمی و همچنین به تعلیق درآمدن تمامی مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی اشاره کرد.

وو هایتائو گفت: چین همیشه از خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کره و صلح و ثبات در این شبکه جزیره حمایت می‌کند. چین همواره از مذاکره به عنوان ابزاری برای دستیابی به یک سازش و جلوگیری از آشوب و درگیری در این شبه جزیره حمایت کرده است.

وی افزود: دوره ثبات اخیر در شبه جزیره کره روزنه‌ای از امید را برای تلاش‌های دیپلماتیک به وجود آورد اما متاسفانه این روزنه امید نتوانست منجر به از سرگیری مذاکرات شود.

در همین حال فرانسوا دلاتر سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: تهدید کره شمالی در چند ماه گذشته به شدت تغییر کرده و به یک تهدید جهانی و قریب الوقوع تبدیل شده است. فرانسه خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر بر دولت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی است.

وی افزود: اجرای کامل و تشدید تحریم‌ها اولویت‌های اصلی برای فرانسه و تمامی کشورهاست. در همین حال معاون سفیر سوئد در سازمان ملل نیز بار دیگر تاکید کرد، کشورش به شدت این پرتاب موشکی را محکوم می‌کند و بسیار مهم است که شورای امنیت در خصوص این مساله به صورت یک صدا سخن بگوید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.