واشنگتن اگزمینر گزارش داد، هاوایی قصد دارد روز جمعه سامانه آژیر خطر مستقر در هشت جزیره خود را برای مقابله با حملات محتمل موشکی کره شمالی آزمایش کند.

قرار است از این به بعد آزمایش‌های مشابهی در نخستین روز هفته هر ماه بعد از آزمایش جمعه جاری برگزار شود.

سامانه هشدار سریع برای نخستین بار در جریان جنگ سرد با روسیه استفاده شد و به معنای اطلاع رسانی به ساکنان برای «رفتن به داخل ساختمان‌ها، ماندن در منازل و حفظ ارتباط» است.

«ورن میاگی» مدیر آژانس مدیریت امداد هاوایی در این زمینه گفت که تهدید امنیتی از جانب کره شمالی سران این جزیره را به آزمایش نمونه‌های موجود قدیمی ترغیب کرده است.

وی در این زمینه به روزنامه «یو. اس. ای. تودی» گفت: «اگر شخصی به من انجام چنین کاری را چهار، پنج ماه قبل پیشنهاد می‌داد، به او می‌گفتم دیوانه هستید. اما زندگی پر از وقایع غیر قابل پیش بینی است.»

دولت هاوایی همچنین در حال پخش برنامه‌های خدمت رسانی عمومی و برگزاری جلسات انجمنی با هدف آموزش عمومی است.

میاگی گفت که اهالی هاوایی باید توانایی دو هفته ماندن در خانه‌های خود را در صورت حمله و یا بروز فاجعه طبیعی داشته باشند.

مجمع‌الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام یکی از ایالات آمریکا است که جدا از خاک این کشور در میانه اقیانوس آرام واقع شده و به نسبت خاک آمریکا فاصله کمتری تا کره شمالی دارد و به همین دلیل بیش از دیگر ایالات این کشور در معرض تهدید حمله موشکی احتمالی قرار دارد.

کره شمالی در ماه‌های اخیر در پاسخ به تشدید فعالیت‌های نظامی آمریکا در نزدیکی شبه جزیره کره و اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا، آزمایش‌های موشکی‌اش را تسریع کرده است. این کشور شب گذشته نیز برای اولین بار موشکی آزمایش کرد که گفته می‌شود تقریبا قادر است هر نقطه از زمین را هدف قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.