حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره نامه مرتضوی و مسائلی که درباره قاضی شعبه ۲۲ تجدیدنظر مطرح کرده است گفت: من در جریان این موضوع نیستم. آقای مرتضوی سه پرونده داشت. یک پرونده در رابطه با قتل‌هایی بود که شکات شکایت کردند و بعد دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند. آقای مرتضوی در آن پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد. نهایتا دادگاه بدوی، آقای مرتضوی را به ۵ سال حبس محکوم کرد و دادگاه تجدیدنظر به خاطر اظهار ندامت به دو سال تخفیف داد.

وی ادامه داد: یک پرونده دیگر هم درباره سازمان تامین اجتماعی و رای دیوان عدالت اداری بود و بحث این بود که آقای مرتضوی در آن مقطع می تواند به عنوان رییس سازمان باشد یا خیر. این پرونده در دادگاه رسیدگی شد که دادگاه بدوی به مجرمیت و شش ماه حبس رای داد اما دادگاه تجدیدنظر نپذیرفت و از این اتهام تبرئه کرد. یک پرونده دیگر درباره تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی است که در ارتباط با آن پرونده هنوز حکم صادر نشده و بخشی را نقص گرفتند و بازگشته است.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره اظهارات وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر آزادی نازنین زاغری و اینکه گفته شده حاضر هستند در ازای آزادی وی، بدهی ۴۰۰ هزار پوندی را بدهند گفت: این فرد برایش حکمی صادره و قطعی شده و در حال تحمل کیفر است. تلاش انها طبیعی است اما باید دید آیا این فرد شرایط آزادی را دارد یا خیر؟

وی گفت: پرونده صندق ذخیره و بانک سرمایه مشترک است. تا الان حدود ۳۷ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و ۸ نفرشان بازداشت هستند و بقیه با قرار آزاد شدند و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و گزارش تحقیق و تفحص هم هنوز واصل نشده است.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره متواری بودن یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه گفت: آقای امامی نامی بود که یک مدتی بازداشت بود و با قرار آزاد شد و یک مدتی به خارج رفت و بعد هم برگشت اما یک فردی که از بدهکاران این پرونده است، قبل از اینکه تحقیق شود رفته خارج از کشور و برنگشته است.

وی درباره اجرای حکم اعدام زنجانی تا ۱۰ روز دیگر گفت: من چیزی در این رابطه نشنیدم.

محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه آیا امکان دارد دادگاه بقایی علنی شود گفت: این امکان بر عهده قاضی است و این را هم قانون گفته و سلیقه ای نیست مگر اینکه یک پرونده ملی شود که مکانیزمش را توضیح دادم.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره فیلم منتشر شده از نحوه جاسوسی دری‌اصفهانی گفت: ایشان یک اتهامی داشته و این اتهام در دادسرا رسیدگی شد و رفت دادگاه و محکوم شد و تجدیدنظر تایید کرد اما از جزییات پرونده و ساعت و اینها اطلاع ندارم اما یک مطلب را می دانم. ایشان از جلساتی که شرکت می کرده و هیئت ۵ + ۱ بوده، به صورت مخفیانه گزارش تهیه کرده و ضبط کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.