ایران کشوری زلزله خیز است و در طی سالهای گذشته زلزله‌های بسیاری را در پهنه گسترده کشورمان شاهد بوده ایم. براساس آمارها حدود ۲۱ مورد زلزله بزرگ طی ۱۰۰ سال اخیر در ایران رخ داده است.

در تمامی زلزله های بزرگ ایران، شاهد روزهای متوالی قطع برق در مناطق زلزله زده بودیم که برخی از قطعی های برق به خصوص در زلزله هایی که قبل از سال ۱۳۸۰ شمسی به وقوع پیوستند، به بیش از دو ماه می رسید.

بررسی وضعیت برقرسانی به مناطق زلزله زده پس از وقوع زلزله های بزرگ ایران نشان می دهد که مدت زمان برقرسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه رکوردی بی‌سابقه در تاریخ ایران بوده است.

به طور مثال در زلزله ورزقان در استان آذربایجان شرقی با بزرگی ۶.۲ ریشتر بعد از طی ۲ هفته مناطق زلزله زده به طور کامل برق‌دار شدند. در زلزله بم در استان کرمان با بزرگی ۶.۳ ریشتر برقرسانی به تمامی مناطق زلزله زده حدود ۴۰ روز به طول انجامید اما در زلزله اخیر ازگله در استان کرمانشاه با بزرگی ۷.۳ ریشتر، طی ۴ روز تمامی مناطق زلزله زده برق‌دار شدند.

مسعود صادقی مدیرکل نظارت بر توزیع توانیر در این خصوص به تسنیم گفت: در ۲۴ ساعت اول بعد از وقوع زلزله عمده مسائل لازم را انجام داده بودیم اما از آنجایی که به‌لحاظ لجستیک و تردد، محدودیت‌های بسیاری داشتیم و مسیرهای دسترسی مسدود شده بود، برای دسترسی به روستاها با ریزش کوه و مسدودشدن راه‌ها مواجه بودیم و آوارهای موجود در مناطق شهری و روستایی کار را با مشکل مواجه کرده بود، برخی اقدامات به روز دوم رسید؛ اما در روز دوم کارهای لازم در روند برقرسانی تمام شد.

وی افزود: در روز سوم بعد از وقوع زلزله به لکه‌گیری و مواردی که از دستمان در رفته بود، پرداختیم و در نهایت در ساعت ۱۱ شب روز پنجشنبه (۲۵ آبان) موفق شدیم آخرین روستای زلزله‌زده را نیز به برق وصل کنیم.

زلزله بزرگ کرمانشاه در ساعت ۲۱:۴۸ روز بیست و یکم آبان ماه رخ داده بود که در ساعت ۲۳ روز بیست و پنجم آبان ماه، برقرسانی به آخرین روستای زلزله زده انجام شده و تمامی مناطق شهری و روستایی زلزله زده برق‌دار شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.