یک مقام ارشد نظامی در این خصوص گفت:تصمیم گرفته شد تا در راستای پایان به اعترضات مردمی گروه های مردمی موسوم به جریان &#۳۹;لبیک یا رسول الله&#۳۹; در فیض آباد حوالی پایتخت این شهر و دیگر شهرهای پاکستان نظیر شهرهای ایالت پنجاب و حافظ آباد، با آنان مذاکره می کند.

ارتش پاکستان نیز روز یکشنبه اعلام کرده که تنها در موقعیت حساس و برای حفظ ساختمان‌های دولتی که در منطقه &#۳۹;قرمز&#۳۹; اسلام‌آباد قرار دارد ، وارد عمل می شود.

به گفته منابع آگاه، مقامات نظامی پاکستان در نشست مشترک با شاهد خاقان عباسی نخست وزیر خواستار راه حل صلح آمیز برای پایان دادن به اعتراضات شدند.

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان نیز پس از بازگشت از سفر به امارات متحده عربی، شامگاه شنبه - دیشب - به کشورش رسیده بود، با شاهان خاقان عباسی نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.

به گفته منابع آگاه، نوید مختار رییس سازمان امنیت پاکستان، احسن اقبال وزیر کشور و شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب نیز در این نشست حضور داشتند.

ارتش پاکستان نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای درخواست وزارت کشور برای مقابله با تحصن و تظاهرات معترضان به حذف قانون سوگند به ختم نبوت را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: چرا دولت با استفاده از پلیس و نیروهای امنیتی نتوانسته معترضان را سرکوب و امنیت پایتخت را حفظ کند.

طبق بیانیه ارتش دیوان عالی و دادگاه پاکستان استفاده از خشونت علیه معترضان را رد کرده است بنابراین نظامیان در این زمینه وارد عمل نخواهند شد.

به گزارش دیلی پاکستان، کمک گرفتن از ارتش برای برقراری امنیت در اسلام‌آباد تصمیم شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان بود.

ارتش اعلام کرد در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع نظامیان تمامی مراکز حساس و ساختمان‌های دولتی را تصرف خواهند کرد.

همزمان با این تحولات، رسانه های تصویری پاکستان عصر یکشنبه توانستند به برنامه های عادی خود ادامه دهند، برنامه های شبکه ها و کانال های تلویزیونی پاکستان از روز گذشته بر اساس قانون فعالیت شبکه های تلویزیونی در سال ۲۰۱۵ در بیشتر نقاط این کشور قطع شد.

همچنین، بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، مدارس ایالت پنجاب پاکستان در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری تعطیل شده و مدارس خصوصی اسلام آباد نیز فردا دوشنبه تعطیل است.

همچنین، رهبران احزاب اپوزیسیون پاکستان، حمله نیروهای نظامی و پلیس فدرال این کشور به اجتماع معترضان به تصویب قانونی علیه اعتقاد ختم نبوت را حاصل ناکارآمدی و ضعف آشکار دولت پاکستان دانستند.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف در این زمینه اعلام کرد: بحث خاتمیت رسول گرامی اسلام(ص) جزئی از دین واعتقاد ماست و هیچ کس حق ندارد قوانین موجود را تغییر دهد.

عمران خان افزود: دولت می‌داند که در خصوص تصویب چنین لایحه‌ای چه اشتباه بزرگی انجام داده است با این حال به درخواست مردم بی‌توجهی کرده و نقش آفرینان اصلی این اتفاق را تحت پیگرد قرار نمی‌دهد.

رهبر حزب تحریک انصاف از معترضان خواست تا آرامش خود را حفظ کرده و با استدلال و منطق سخنان خود را به صورت شفاف رسانه‌ای کنند تا مردم متوجه ضعف دولت در رسیدگی به خواسته‌های قانونی آنان شوند.

جهانگیرترین دیگر عضو ارشد حزب تحریک انصاف نیز حمله به اعتصاب کنندگان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار استعفای فوری احسن اقبال وزیر کشور پاکستان شد.

نفیسه شاه از نمایندگان حزب مردم در پارلمان پاکستان نیز از حزب نواز شریف و دولت انتقاد کرد و گفت آنها حق آزادی بیان را از مردم سلب کرده و قصد به زنجیر کشیدن پاکستانی‌ها را دارند.

جمعی از اعضای «تحریک لبیک یا رسول الله پاکستان» به رهبری «خادم حسین رضوی» در اعتراض به حذف قانون «سوگند به ختم نبوت» از فرم نامزدهای مجلس ملی، از ۲۰ روز پیش در اطراف اسلام آباد پایتخت این کشور اقدام به زدن چادر و خیمه کردند آنان برکناری وزیر قانون و دادگستری کشور را خواستار شدند.

تحصن این افراد در این مدت در منطقه فیض آباد سبب ایجاد ترافیک و بروز مشکلاتی برای مردم شهرهای اسلام آباد و راولپندی شده است.

دادگاه اسلام آباد چند روز پیش «احسن اقبال» وزیر کشور را به دلیل بسته شدن خیابان های اصلی پایتخت، احضار کرد و قاضی با انتقاد شدید از دولت بخاطر بی توجهی به دستور دادگاه برای بازگشایی خیابان های اصلی پایتخت و پایان دادن به تحصن، خواستار پاسخگویی شد.

وزیر کشور نیز به دادگاه اعلام کرد که دولت برای جلوگیری از بروز تنش و درگیری، روند مذاکره با تحصن کنندگان را دنبال می کند.

وزیر کشور پاکستان تا جمعه شب سوم آذرماه به معترضان مهلت داده بود که محل اعتراض را ترک کرده و به این اعتراض ها پایان دهند.

اعتراض حزب «تحریک لبیک یا رسول الله پاکستان» در حالی است که دولت قانون سوگند ختم نبوت پیامبر (ص) را برای نامزدهای نمایندگی مجلس ملی اصلاح کرد و مجلس ملی پاکستان هم در مصوبه ای قانون «سوگند به ختم نبوت» در فرم ثبت نام نامزدهای مجلس را به حالت قبلی خود بازگردانده است.

طرفداران حزب «تحریک لبیک یا رسول الله پاکستان» خواستار برخورد با عاملان اصلاح قانون انتخابات این کشور که منجر به حذف قانون «سوگند به ختم نبوت» در فرم ثبت نام نامزدهای مجلس شد هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.