"حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفت و گو با نشریه بیلد آلمان انتقاد شدیدی به سیاست های آمریکا در کشورش وارد کرد.

 

وی آمریکا را برای جنگ طولانی و همچنین قدرت گرفتن داعش در کشورش مسئول دانسته و تاکید کرد که تقویت حضور نظامی آمریکا در افغانستان که برای آن برنامه ریزی شده است هیچ راه حلی نیست.

 

کرزی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهور افغانستان بود و با آمریکا در جنگ علیه طلبان همکاری می کرد.

 

حالا وی واشنگتن را متهم می کند که هیچ طرح واقعی برای ساختن کشورش و ایجاد یک دولت کارآمد در افغانستان ندارد. علاقه اصلی آمریکا در افغانستان رقابت جهانی برای برتری در منطقه است. آمریکایی ها به قدرت های اتمی یعنی چین، روسیه، هند و پاکستان و همچنین ایران که هر کدام نقشی را در منطقه ایفا می کنند می نگرند.

 

کرزی همچنین تاکید کرد که کشورش به صحنه مقابله قدرت های خارجی تبدیل شده است. بزرگترین مانع برای روند صلح داخلی در افغانستان آمریکا و پاکستان هستند.

 

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین تاکید کرد که جنگ آمریکا در کشور ما خشم ایجاد کرده و غیر سازنده است. برای موفقیت در جنگ علیه تروریسم، آمریکا باید به دنبال همکاری با قدرتهایی از جمله چین، روسیه و ایران باشد.

 

آمریکا در سال جاری میلادی حدود سه برابر بیشتر نسبت به سال گذشته بمب و موشک به افغانستان پرتاب کردند. شمار قربانیان غیر نظامی در این بمباران ها هم افزایش پیدا کرده است.

 

حالا زیر بار فشارهای آمریکا کشورهای عضو ناتو می خواهند شمار نیروهای خود در عملیات افغانستان را از ۱۳ هزار نفر به ۱۶ هزار تن افزایش دهند. نیرو های طالبان نیز در سال جاری میلادی قلمرو تحت نفوذ خود در افغانستان را گسترش داده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.