پرویز افشار در گفت وگو با ایسنا، درباره مخدر جدیدی تحت عنوان دستمال اظهارکرد: آنچه که در فضای مجازی و سایت ها منتشر شده حکایت از نوعی مواد روانگردان جدید درگروه NPSها یا نیوسایکو اسیدها دارد که به نام دستمال مشهور شده است.

 

وی با بیان اینکه عمده ترکیبات این مواد صنعتی جدید ترکیبات محرکی است، اظهار کرد:  اثرات این مواد نیز از اثرات محرک های قدیمی تر مانند آمفتامین ها و متافتامین ها بیشتر است و اثرات تخریبی آن هم بالاتر است.

 

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی است؛ موادی که از نظر ساختار شبیه ماری جوانا است، اما مانند ماری جوانا و علف و گرس و حشیش کاشتنی نیست، بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود و اثرات توهم‌زایی و تخریبش از حشیش خیلی خیلی بیشتر است و اثرات تخریبی‌اش هم شدیدتر است.

افشار با بیان اینکه در حال حاضر این مواد  در اندازه ای نیست که اندازه حشیش فراگیری داشته باشد، تصریح کرد: اما آینده تغییر الگوی مصرف در دنیا بیشتر به سمت و سوی این مواد است و مردم باید در جریان باشند این مواد در قالب دستمال، قرص، اسپری و ... عرضه می شوند و حتی ممکن است این مواد در آینده بیشتر در غالب عطریات و بخور و ... مصرف شود که باید مراقب این ها باشیم.

وی در خصوص نحوه و کشور تولید کننده این مواد گفت:  معمولا NPSها جای خاصی در دنیا ندارند و اینطور نیست که یک ان پی اس در همه جای دنیا شایع باشد و بیشتر در هر منطقه جغرافیایی یکی از انواع آن شایع است. مثلا در اروپای غربی و آسیای جنوب شرقی و ... نوعی خاص از آن شایع است اما چون این مواد از نوع صنعتی هستند، میزان عرضه و تولید آن در کشورهای آسیای شرقی و آن منطقه بیشتر است.  پاره‌ای از NPSها ممکن است در محافل و پارتی ها و ... در قالب بخور عرضه شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار کشفیات این مواد نیز به ایسنا گفت: کشفیات تجاری نداشتیم اما در حد مصرف شخصی یا  کمی بیشتر از آن بوده است.

وی در مورد شکل ظاهری این مواد توصیح داد: این مواد هر روز به یک شکل در می آیند و چیزی بیشتر از ۷۰۰ نوع ان پی اس تا امروز در دنیا شناسایی شده و روزانه چندعدد  به آن اضافه می شود. مردم به دنبال شکل و فرم خاصی از یک ماده نباشند و هرچیزی که در غالب قرص، شربت، موادگیاهی و ... به غیر از موادی که پزشک تجویز کرده، ماده اعتیاد آور است مگر اینکه خلافش ثابت شود. در واقع هرچیزی که غیر از کانون های اصلی و مجاز توزیع  شود، می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.

افشار در مورد اینکه آیا مدت زمان تعیین شده برای مرگ افراد پس از مصرف این مواد صحیح است یا خیر؟ گفت: شواهدی در خصوص اینکه طی شش ماه یا یک سال فرد را از پا می اندازد وجود ندارد اما معمولا این مواد اثرات توهم زایی شدید دارند و هرچه مقدار مصرفش بیشتر باشد توهم بیشتر خواهد بود و در بلند مدت بدبینی و .. را به فرد اضافه می کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  با بیان اینکه NPSها بسیار خطرناکند، افزود: این مواد ممکن است حتی با یک بار مصرف، اعتیاد ایجاد کنند و مطلقا باید از مصرف آن پرهیز شود. ان پی اس ها ممکن است هرنوعی داشته باشد، مصرفی، تزریقی و ... اما این نوع که تحت نام دستمال دیده شده بوسیله سیگار مصرف می‌شود.

وی در مورد قیمت مخدر دستمال اظهار کرد: اطلاعاتی در مورد قیمتش نداریم؛البته هنوز گزارش رسمی از پلیس مبارزه با مواد مخدردر این مورد نداشتیم و کشفیات هم منطقه ای بوده که ممکن است فردی از خارج از کشور آن را برای مصرف شخصی وارد و یه در حد محدودی توزیع کرده باشد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.