به گزارش فارس، اسناد از طبقه بندی خارج شده جدید نشان می‌دهند که دولت آمریکا در اواخر دهه شصت میلادی در صورت گسترش بحران در شرق آسیا در پی استقرار سلاح‌های اتمی خود در ژاپن بوده است.

خبرگزاری «کیودو» در تحلیل خود نوشت: هرچند که این ایده به دلیل امکان بسیار ناچیز پذیرش آن هرگز مطرح نشد اما نشان می‌دهد که چگونه واشنگتن  در پی گسترش حضور نظامی  در منطقه بعد از جنگ جهانی دوم و نبرد کره بود.

کیودو نوشت: بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی که موجب نفرت عمومی اهالی ژاپن از سلاح‌های اتمی همراه با ممنوعیت مالکیت، ساخت و حضور آن‌ها در قلمرو ژاپن شد و سیاست هسته‌ای ژاپن را شکل داد، ابتدا سال ۱۹۶۷ مشخص گشت.

این اسناد که تاریخ آن به ۲۶ ژوئن ۱۹۶۹ برمی‌گردند شامل پیش نویس بیانیه مشترک «ریچارد نیکسون» و رئیس جمهور وقت آمریکا و «ایساکو ساتو» نخست وزیر ژاپن بود.

در یکی از این پیش‌نویس‌ها آمده بود که در صورت بروز وضعیت اضطراری در شرق آسیا و تهدید به حمله فوری علیه ژاپن، در صورت موافقت دو کشور اقدام‌هایی برای حضور نظامیان آمریکا در ژاپن و مجهز برای دفع خطر صورت گیرد.

یک استاد دانشگاه ریوکوز در اوکیناوا گفت، در حالی که این دو کشور در نهایت توافق‌های مخفیانه‌ای را برای ورود سلاح‌های اتمی به جزایر جنوبی انجام دادند، این اسناد برای اولین بار میل دولت آمریکا برای استقرار بخش‌هایی از زرادخانه اتمی خود در هونشو را نشان می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.