به گزارش تسنیم، «داوود احمدزاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی، در خصوص پیامدهای تداوم فشارها بر اخوان ‌المسلمین مصر به دنبال تأیید حکم حبس ابد «محمد بدیع» رهبر گروه اخوان ‌المسلمین و ۵۵ نفر دیگر از سوی دادگاه فرجام‌خواهی مصر، با اشاره به اینکه اخوان ‌المسلمین مصر از سوی دادگاه‌های منتسب به نهاد نظامی محکوم می­‌شوند، بیان داشت: جنبش اخوان ‌المسلمین جریانی است که وجهه دینی و سیاسی دارد.

وی با توجه به رویکرد اخوان المسلمین در طی دوره­‌های مختلف یادآوری کرد: اخوان المسلمین بیش از ۸۲ سال در منطقه از جمله مصر سابقه فعالیت‌های سیاسی و دینی داشته است. رهبران و بانیان این جنبش از جمله حسن البنا رویه‌ای اعتدالی در پیش گرفتند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر فشارهایی که بر اخوان ‌المسلمین وارد شده است، گفت: این گروه دوره‌های متعددی را در چند دهه اخیر طی کرده و همواره از طرف حکومت‌های مرکزی کشورهای مختلف به ویژه مصر با انواع سرکوب­‌های مدنی و خشونت‌های سیاسی روبه­ رو بوده است.

وی با اشاره به نقش اخوان ‌المسلمین در انقلاب مصر خاطرنشان کرد: اوج فعالیت‌های اخوان ‌المسلمین را در انقلاب ناتمام مصر می­‌توان مشاهده کرد. این جنبش بعد از بروز ناآرامی‌های مدنی در مصر در کنار برخی از گروه‌های ملی‌گرا و حتی سکولار در یک برهه خاص توانست رهبری قیام را به دست گیرد.

احمدزاده با توجه به چالش­‌هایی که اخوان ‌المسلمین بعد از انقلاب مصر با آن روبه­ رو بود، اشاره داشت: این گروه بعد از انقلاب مصر در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پیروز شد؛ اما عواملی باعث شد که با انواع مشکلات داخلی و موانع منطقه‌ای روبه­ رو شود.

وی با یادآوری عدم موفقیت اخوانی­‌ها بعد از به قدرت رسیدن در مصر گفت: این جنبش تجربه و الگوی حکومت‌داری نداشت. رهبر آن محمد مرسی، ناکارآمدی خود را در عرصه سیاست ورزی داخلی و خارجی نشان داد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر دخالت نظامیان در سیاست مصر و انحراف انقلاب این کشور یادآوری کرد: نهاد نظامی مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی از فرصت ناآرامی‌هایی که مصر را فراگرفته بود، استفاده کرد و اخوان ‌المسلمین را در ژوئیه ۲۰۱۳ کنار زد.

وی با اشاره به تشدید فشارها بر اخوان ‌المسلمین طی دوره به قدرت رسیدن نظامیان در مصر مطرح کرد: رهبران این گروه بعد از دخالت نظامیان از سوی دادگاه‌های منتسب به نهاد نظامی به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده­‌اند.

احمدزاده با توجه به مداخله واشنگتن و ریاض در امور مصر و تأثیر آن بر تشدید فشارها علیه اخوان ‌المسلمین تأکید کرد: حکومت السیسی در حال حاضر سیاست خارجی مستقلی ندارد. وابستگی‌ حکومت قاهره به عربستان و آمریکا در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای ثابت شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.