به گزارش خبرآنلاین؛ در آن زمان بسیاری باور داشتند که بزرگ ترین کشف قرن رخ داده است اما امروز اخترشناسان اعلام نمودند اگزوپلنت جدیدی را با فاصله تنها ۱۱ سال نوری آنطرف تر شناسایی کرده اند که البته اهمیت این کشف به مراتب از مورد قبلی بیشتر است.

به نقل از دیجیاتو،این اگزوپلنت (سیاره ای که خارج از منظومه خورشیدی قرار دارد و به دور ستاره ای غیر از خورشید می گردد) با اقتباس از نام ستاره ای که حول آن می گردد Ross 128 خوانده شده و توسط جمعی از دانشمندان اروپایی کشف گردیده. جرم سیاره مورد بحث ۱.۳۵ برابر زمین گزارش شده و حتی پیش بینی شده که احتمالا دمای سطحی خوبی برای زیست انسان داشته باشد. البته در نظر داشته باشید دانشمندان هنوز هم اگزوپلنت مذکور را قابل زیست نخوانده اند اما مشاهده و بررسی های صورت گرفته همگی امید بخش هستند.

دانشمندان با استفاده از طیف سنج HARPS که طبق گفته رصدخانه جنوب اروپا، شکارچی زمینی سیارات خوانده می شود توانسته اند ۱۲۸ مرتبه این اگزوپلنت را رصد کنند. در اینجا باید اشاره کنیم از نمای زمین، این سیاره نه حرکت وضعی داشت و نه اینکه از مقابل ستاره خود عبور میکرد، بنابراین طیف سنج مذکور باید براساس طیف نور مشاهده شده از آن وضعیت کلی اش را مشخص می کرد.

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده با این روش، فاصله این سیاره تا ستاره اش در قیاس با مسافت زمین با خورشید ۲۰ برابر نزدیک تر است.

اما کشف این اگزوپلنت از آن جهت امید بخش خوانده شده که به خاطر فعالیت کمترش، مطالعه در رابطه با آن را به مراتب ساده تر از Proxima Centauri b می کند. احتمال داده شده که دمای این سیاره -۶۰ درجه سانتی گراد باشد اما بسته به میزان نوری که بازتاب می دهد می تواند تا ۲۰ درجه سانتی گراد هم مباشد.

اختلاف دمای پیش بینی شده با میزان تخمین زده شده زیاد است و به همین خاطر هنوز این سیاره قابل سکونت خوانده نشده.

امید می رود که در آینده با انجام بررسی های دقیق تر اطلاعات بیشتری در خصوص دمای جوی این اگزوپلنت حاصل شود. البته رصد این سیاره با استفاده از تلسکوپ فضایی جدید James Webb قطعا بسیار هزینه بر خواهد بود اما دیگر تلسکوپ ها نظیر VLT هم می توانند کار را به نحو احسن انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.