به گزارش خبرآنلاین، این استاد روابط بین الملل در مناظره ای با تشریح فضای موجود منطقه خاورمیانه، سه محور بحرانی در منطقه را که به هم پیوسته و مرتبط هستند را عامل تشدید تنشهای منطقه ای دانست.

وی گفت: سفر العبادی به عربستان را می توان یکی از فشارهای آمریکا به عراق برای دوری از ایران قلمداد کرد. از طرف دیگر استعفای حریری در سفر به عربستان که بعد از مدتها شاهد تشکیل دولت در این کشور بودیم، به یکباره منجر به سقوط دولت در این کشور به عنوان یکی از حوزه های نفوذ ایران شد و شگفتی بسیاری برانگیخت.

ضلع سوم بحران هم شلیک موشک یمنی به عربستان بود که در این وضعیت، ما عملا سه نقطه و محور بحرانی را می بینیم که این سه بحران به هم پیوسته و وابسته است و با مجموعه آن شاهد تشدید تنش هایی هستیم که در گذشته بین ایران و عربستان شکل گرفته بود.

حق شناس گفت: به نظر می رسد که بیشترین نفع این روند را اسرائیل و تیم جنگ طلبی که در کاخ سفید قدرت را بدست گرفته می برد.

وی ادامه داد: منطقه آبستن حوادثی است که به نظر می رسد که در وضعیت غیر قابل پیش بینی قرار دارد و ما بشدت باید مراقبت کنیم.

در گفتار، در عمل سیاسی در موضع گیری ها و حتی به جز مقامات سیاسی که بیشترین مواظبت و مراقبت را دارند باید سایر حوزه هایی هم که قبلا به نوعی با نظم مشخصی عمل نمی کردند ممکن است که شاهد مواضعی باشیم که آسیب جدی به منافع ملی بزند؛ به طور مشخص اشاره می کنم به تیتر مشخصی که یکی از روزنامه ها که در این مواقع کنترل شده عمل نمی کند و بدرستی به آن تذکر داده شد. البته این موضوع با یک تذکر قابل حل نیست. من فکر می کنم حتی برخی حوزه ها هم که خود را با سیاست خارجی هماهنگ نمی دانند ممکن است مواضعی اعلام می کنند که شکل دقیقی ندارد و به منافع ملی ما آسیب می زند.

توصیه من به شورای عالی امنیت ملی این است باید این حوزه کامل مورد مراقبت قرار گیرد و نحوه موضع گیری در قبال سیاست خارجی ابلاغ شود که بدون هماهنگی آن و وزرات امور خارجه صورت نگیرد. حتی جاهایی مانند نماز جمعه ها مواظبت بشود. من فکر نمی کنم که ما در موقعیتی باشیم که این فرصت و این بهانه را به دست جریانهایی بدهیم که در واقع از این فضا به گونه ای عمل می کنند که قطعا منفعت اصلی آن را رژیم خونخوار و سفاک اسرائیل خواهد برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.