به گزارش ایرنا &#۳۹;آزادی البوکمال&#۳۹; پایان توهم حامیان داعش برای تقسیم منطقه؛ روسیه گزارش کمیسیون مشترک تحقیق در باره حوادث شیمیایی سوریه را سفارش سیاسی خواند؛ مذاکرات مقام های روسیه و آمریکا با محور حل سیاسی مسائل سوریه؛ فرار ۲۰۰ جنگجو از چنگ گروه های تروریستی شمال سوریه؛ و دمشق به اجلاس آب و هوایی پاریس دعوت نشد؛ از تازه ترین خبرهای کشور سوریه است.

 

** فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه امروز با صدور بیانیه ای ضمن تایید آزادسازی شهر البوکمال به عنوان آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در شرق کشور، تاکید کرد که آزادسازی این شهر اعلام شکست گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه و فروریختن توهم حامیان آن برای تقسیم منطقه است.
ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از انهدام مراکز و مقرهای گروه تروریستی داعش، هم اکنون در حال تعقیب تروریست های فراری در بادیه سوریه و یگان های مهندسی در حال خنثی کردن مین ها، تله های انفجاری و بمب های کار گذاشته شده توسط داعش در محله های البوکمال هستند.

** روسیه گزارش کمیسیون مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقیق در مورد حوادث شیمیایی سوریه به ویژه واقعه خان شیخون را سفارش سیاسی خواند.
میخاییل اولیانوف مدیر بخش کنترل و منع گسترش تسلیحات (کشتار جمعی) وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به نشست شورای امنیت در باره گزارش کمیسیون مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در باره حادثه شیمیایی خان شیخون، همچنین اختلاف نظر میان اعضای شورای امنیت و معرفی دمشق به عنوان مسئول این حادثه از سوی برخی اعضای شورا، گفت: الان مشخص شد که چرا آمریکا به رغم رسم معمول در شورای امنیت و تجربیات به دست آمده، 10 روز قبل از اعلام گزارش کمیسیون در باره حادثه شیمیایی خان شیخون تلاش کرد قطعنامه مورد نظر خود را برای تمدید ماموریت این کمیسیون به تصویب برساند؛ چون طرف آمریکایی از قبل محتوای گزارش کمیسیون را مطالعه کرده و نگران بوده که پس از انتشار گزارش، ایرادها از عملکرد این کمیسیون افزایش بیابد و همین طور هم شد و گزارش سندی ناقص با سفارش سیاسی تنظیم و تالیف شده بود.

** بنابر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، جان هانتسمن سفیر آمریکا در روسیه با میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه به خواسته طرف آمریکایی دیدار کردند.
در این دیدار بوگدانف ضمن اشاره بر اهمیت مذاکرات صلح آستانه از جمله برای کمک به پیشبرد روند مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل، در خصوص راه حل سیاسی بحران سوریه مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و غیرقابل جایگزین بودن این روند تاکید کرد.

** به گزارش وب سایت روزنامه استار، ۲۰۰ تن از جوانانی که با اجبار گروه های تروریستی در شمال سوریه می جنگیدند موفق به فرار از چنگ نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) شدند.
به نوشته این منبع خبری، پ.ک.ک و پ.ی.د بسیاری از ستیزه جویان خود را در جریان درگیری های منطقه ای از دست داده است و امروز برای تامین نیرو و جبران کمبود ستیزه جویان خود، جوانان شمال سوریه را دستگیر و پس از آموزش در اردوگاه های نظامی خود به مناطق جنگی اعزام می کنند.

** به گزارش وزارت خارجه فرانسه، به رغم اعلام تمایل سوریه برای پیوستن به توافق آب و هوایی پاریس، این کشور برای شرکت در نشست 12 دسامبر با هدف گردهم آوردن بازیگران اصلی بازار مالی و آب و هوایی جهان دعوت نشده است.
حدود یکصد رئیس جمهور و نخست وزیر در اجلاس آب و هوایی پاریس حضور خواهند داشت و علاوه بر سوریه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در این اجلاس دعوت نشده است و به گفته امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، روسای جمهور دعوت شده به این نشست از کشورهای متعهد به توافقنامه آب و هوایی پاریس هستند.

** وزارت امور خارجه فرانسه هدف از امضای توافقنامه آب و هوایی پاریس را در سال ۲۰۱۵، ثابت نگه داشتن افزایش گرمای جو زمین و تقویت توانایی های تطبیق با تغییرات آب و هوایی اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.