به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی قطر، در جریان نشست شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر با ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق در دوحه درخصوص روابط دوجانبه و راهکارهای تقویت آن بحث و تبادل نظر شد.

امیر قطر در این دیدار از تمایل کشورش نسبت به حفظ از اتحاد عراق تاکید کرد. دو طرف همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه و مسائل مورد توجه دو کشور رایزنی کردند.

الجعفری روز سه‌شنبه در سفری رسمی چند روزه برای بررسی آخرین تحولات منطقه و افزایش روابط دوجانبه وارد دوحه شد.

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق نیز در ماه ژوئن در سفری رسمی به قطر درخصوص چالش‌ها و بحران‌های پیش‌روی کشورش با مسئولان این کشور رایزنی کرده بود.

محمد بن عبدالرحمان، وزیر امور خارجه قطر در کنفرانسی خبری مشترک با همتای عراقی‌اش نسبت به "محاصره ظالمانه" صورت گرفته علیه قطر توسط کشورهای حوزه خلیج‌فارس هشدار داده و عنوان داشت: ما مسئولیت از هم پاشیده شدن شورای همکاری خلیج فارس را متوجه کشورهای محاصره کننده می‌دانیم.

وی درخصوص سخنان اخیر مسئولان کشورهای تحریم کننده قطر در این خصوص که بحران مذکور یک مساله بسیار کوچک است افزود: بحران خلیج فارس کوچک نیست. آنها از هیچ، اختلاف ایجاد کردند. این بیانگر آن است که اقدامات صورت گرفته علیه قطر بیهوده بوده و پیامدهای آن خطرناک است. تلاش کشورها برای کوچک نشان دادن این بحران بیانگر آن است که آنها در یک بحران دیپلماتیک بین‌المللی و بحران میان خود به سر می‌برند.

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: آنها در روابط دیپلماتیک بین‌المللی خود با تاکید بر مخالفتشان درخصوص مذاکره دچار بحران شده‌اند. تلاش آنها برای گذر از این بحران از طریق بی توجهی به آن و کوچک شمردنش بی‌فایده خواهد بود.

وی بار دیگر بر درخواست کشورش برای گفت‌وگو برای حل این بحران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه قطر درخصوص تهدیدات پادشاه بحرین در زمینه اقدامات جدید این کشور علیه قطر و اجباری شدن اخذ ویزا برای قطری‌ها گفت: اگر این تصمیم از سوی بحرین اتخاذ می‌شد می‌توانستیم به آن پاسخ دهیم اما می‌دانیم که این تصمیم از خارج این کشور اتخاذ شده است.

الجعفری در این کنفرانس خبری گفت: ما موافق انزوا و یا محاصره هیچ کشوری نیستم و خواهان گفت‌وگو حتی با وجود برخی مشکلات می‌باشیم. تنها گفت‌وگو است که می‌تواند اختلافات را کنار بگذارد.

وی درخصوص اوضاع اقلیم کردستان عراق گفت: موضع ما هیچگاه موضع عرب علیه کرد نبوده اما پرچم عراق به صورت علنی آتش زده شد و پرچم یک دولت دیگر (رژیم صهیونیستی) بالا رفت. تمام این اقدامات، ‌اقدامات تحریک آمیز علیه عراقی‌ها، ‌اعراب و مسلمانان به شمار می‌آید.

الجعفری درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست عربستان از کشورش برای میانجی‌گری میان ریاض و تهران گفت: ما به روابط میان عربستان و ایران بسیار اهمیت می‌دهیم و تمام تلاش خود را برای بهتر شدن این روابط می‌کنیم. عراق نقش خود را در نزدیک کردن کشورهای مختلف به یکدیگر ایفا می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.