به گزارش ایرنا&#۳۹;هر انقلابی معمولا نه تنها حاکمان یک کشور، بلکه خود حکومت را نیز تغییر می دهد، اما آنچه طی چند روز اخیر در عربستان رخ داده است،نه یک انقلاب بلکه یک پدیده جدید در تاریخ سیاسی جهان است.&#۳۹;

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خاورمیانه و تولیت دو شهر مذهبی اصلی جهان اسلام تحت رهبری ملک محمد بن سلمان در آستانه مرحله جدیدی از تحولات سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است که تحلیلگران از آن به عنوان &#۳۹;یک انقلاب کودتاگونه&#۳۹; و از جنس از بالا به پایین تعبیر و تفسیر کرده اند.

با وجود اینکه اتفاقات اخیر عربستان کاملا شبیه یک کودتا بود و این کشور بی ثبات را با سرعت به کشور دیگری تبدیل می کند، اما باید دید آیا شاهزاده جوان این کشور می تواند ایده های قدیمی نسل گذشته را به نسل جدید منتقل کند.

این شاهزاده در نخستین حرکت برای انجام این ماموریت، روز شنبه ۴ نوامبر (۱۴ آبان) ۱۱شاهزاده عالی رتبه، تعدادی وزیر کنونی و سابق، مالکان سه ایستگاه تلویزیونی مهم، فرمانده مهمترین شاخه نظامی و یکی از ثروتمندترین مردان جهان را به اتهام فساد مالی با شعار استقرار حاکمیت قانون و شفافیت در امور مملکت داری از کار برکنار کرد تا بتواند در جلب سرمایه گذاری های خارجی و عدم وابستگی کشورش به نفت اقدامی صورت داده باشد.

این شاهزاده سعودی اقدامات سیاسی اخیر با نیت اقتصادی خود را درست زمانی در عربستان اجرایی می کند که نهادهای مذهبی این کشور دیگر نقش قبلی خود برای کنترل بر امور مذهبی نسل جوان را از دست داده اند.

البته باید اذعان داشت که شاهزاده ۳۲ ساله این کشور با اقدامات انقلابی جدید خود آزادی های اجتماعی جدیدی در این کشور به ارمغان آورده است که از جمله آنها می توان به اعطای حق آزادی رانندگی برای زنان، آزادی ورود آنها بطور مختلط با مردان به استادیوم های ورزشی اعطای حق دسترسی به دیگر خدمات اجتماعی بدون اذن همسر یا سرپرست مرد نام برد.

به علاوه اینکه این شاهزاده با تایید ملک سلمان بن عبدالعزیز استیلای خود بر نیروهای امنیتی مرتبط به قبایل این کشور را نیز در دست گرفته است.

در واقع، او می کوشد این ایده غالب همیشگی در عربستان، یعنی اینکه کشور باید همیشه توسط یک خانواده، توسط قبایل تایید شده و یا توسط روحانیون مذهبی و نیز تحت یک سبک منسجم از حکومتداری نخبگان اداره شود، را به چالش بکشد.

او به وضوح می خواهد &#۳۹;افکار افراطی&#۳۹; اسلام سیاسی را به نفع آنچه او آنرا &#۳۹;اسلام معتدل و منطبق با اصول بین المللی و تمام ادیان&#۳۹; می نامد، پایان دهد.

اما نباید فراموش کرد که تاکنون انقلاب های زیادی در سطح جهان رخ داده که به نوعی به حکومت ارثی و شخصی یا سلطه قبیله ای خاص در آن کشور پایان داده اند، اما متولیان هر یک از این انقلاب ها می بایست برای نیل به موفقیت پایه ها خود را بر اساس اصول محکمی استوار کرده باشند؛ که از جمله این اصول می توان به برابری همه در برابر قانون، احترام به حقوق اقلیت، شفافیت در دولت و فرهنگ سیاسی تکثرگرایانه در حاکمیت اشاره کرد.

اما از زمان شروع تحولات اخیر در عربستان، شاهد نبود یک اصولی از موارد فوق رعایت و با محقق شده باشد، بلکه دولت این کشو حتی به تازگی بسیاری از فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران آزادیخواه را دستگیر کرده است.

در واقع هنوز مشخص نیست که این شاهزاده جوان به دنبال چه مدل حکومتداری است چون او همچنان در پی از کارانداختن بسیاری از ستونهای قدیمی قدرت کشور و برچیدن آنها است.

اگرچه شاهزاده محمد بن سلمان اغلب اظهار می کند که تغییرات او بر اساس رفع نیاز مسکن بخش اعظمی از جمعیت جوانان کشور است که حتی شغل هم ندارند، در حالی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت این کشور کمتر از ۳۰ سال هستند.

اما انقلابی که او ادعا می کند و در نظر دارد در این کشور پیاده کند احتمالا انقلابی از بالا به پایین است، که با انتقلاب متداول جهانی فرق خواهد داشت.

با این وجود، تحلیلگران معتقدند که انقلاب احتمالی و یا انقلاب کودتا گونه در عربستان در جای خود یک مسابقه برای تحقق آرمانگرائی این شاهزاده جوان برای عملی کردن آرزوی آزادی افراد پایین دست جامعه سعودی نیز هست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.