به گزارش تسنیم، "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن تاکید بر پایبندی کامل ایران به برجام گفت این کشور در معرض دقیق ترین و دشوارترین نظام راستی آزمایی هسته ای در دنیا قرار دارد.

پایگاه اینترنتی آژانس نوشت: یوکیو آمانو در مرکز بین المللی دانش پژوهان و اندیشمندانِ وودرو ویلسون ، ویژگی های پایه ای توافقنامه های پادمان آژانس را توضیح داد و سپس سخنانی نیز درباره ی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایراد کرد که در سال ۲۰۱۵ به توافق رسید.

آمانو گفت شورای امنیت سازمان ملل از آژانس خواست بر پایبندی ایران به تعهداتی که بر اساس برجام در زمینه ی برنامه هسته ای خود پذیرفته است، نظارت و این پایبندی را راستی آزمایی کند. شورای حکام آژانس هم این مجوز را به ما داد تا دست بکار شویم. آژانس عضو برجام نیست اما در به ثمر رسیدن و اجرای آن نقشی کلیدی ایفا کرد.

وی افزود: « سال گذشته که با شما سخن گفتم ، تنها چند ماه از اجرایی شدن برجام می گذشت. هم اکنون نزدیک به دو سال از روز اجرا (ی برجام) می گذرد و می توانم بگویم ایران به تعهداتی که بر اساس برجام در زمینه ی برنامه ی هسته ای خود داده پایبند است و دارد برجام را اجرا می کند.»

مدیرکل آژانس ضمن تاکید بر پایبندی ایران به برجام گفت: « ایران در معرض دشوارترین و دقیق ترین نظام راستی آزمایی هسته ای در دنیا قرار دارد. این کشور خود را متعهد کرده است توافقنامه جامع پادمان را به طور کامل و پروتکل الحاقی را موقتا اجرا کند. ایران ، بر اساس برجام ، با اقدام های دیگری نیز برای شفاف سازی توافق کرده است. بازرسان ما هم اکنون به مکان های بیشتری دسترسی دارند و اطلاعات بیشتری هم درباره برنامه هسته ای ایران بدست آورده اند. برنامه هسته ای ایران از آنچه که پیش از برجام وجود داشت کوچک تر شده است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آمانو سپس به سفر هفته ی گذشته ی خود به تهران اشاره کرد و گفت: « در این سفر با رئیس جمهور روحانی ، معاون رئیس جمهور (علی اکبر) صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران) و وزیر امور خارجه (محمد جواد) ظریف دیدار کردم. از آنان درخواست کردم تعهدات خود را بر اساس برجام کامل اجرا کنند. آنها هم بر عزم و اراده خود برای اجرای برجام تاکید داشتند.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مراسمی سخن می گفت که به مناسبت شصتمین سالگشت بنیانگذاری دیده بان هسته ای سازمان ملل برگزار شد .

وی گفت ماموریت رسمی آژانس ، استفاده از اتم برای آرامش و توسعه در جهان است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.