به گزارش خبرآنلاین، حسینعلی شهریاری در مورد درباره ایرادات طرح تحول سلامت گفت: ایراد کار آنجا بود که تیم اقتصادی دولت به تعهدات خود عمل نکرد و منابع مالی که در قانون برای حوزه سلامت پیش‌بینی شده بود در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار نداد.

او با اشاره به بدیهی دولت به بیمه‌ها گفت: از محل هدفمند شدن یارانه‌ها که ۳ سال است در لایحه دولت پیش‌بینی می‌شود که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در اختیار این طرح بگذارند اما در این سه سال یک ریال هم در اختیار وزارتخانه قرار نگرفته است. این وعده در مجموع طلبی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است که سبب کسری بودجه بیمه‌ها شده‌اند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تحول نظام سلامت طرح بزرگی بود که خواسته مقام معظم رهبری نیز بود، هر طرحی ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد ولی باید این مشکلات را در مسیر بر طرف کرد. شاید همکاری خوبی بین بیمه‌ها و وزارتخانه بهداشت و درمان اتفاق نیفتاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز همکاری لازم را در این زمینه نداشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا در راستای تحقق طرح سلامت همکاری بین سازمانی صورت نگرفت یا منابع مالی مورد نیاز وجود نداشت، گفت: نبود همکاری نیز در این طرح قابل توجه بود. به عنوان مثال دبیر شورای عالی بیمه، وزیر تعاون است که تعرفه‌ها را تصویب کرد و بعد خود او معترض به آن بود که چرا این تعرفه‌ها تصویب شده است. به اعتقاد ما افزایش تعرفه‌ها به مصلحت نبود چرا که شورای عالی بیمه ابتدا باید منابع مالی آن را در نظر می‌گرفت و بعد افزایش آن را تصویب می‌کرد.

شهریاری همچنین درباره نبود منابع مالی مورد نیاز برای تحت پوشش قرار دادن ۱۱ میلیون افراد فاقد دفترچه در ایران گفت: پولی که دولت به این کار اختصاص داد ۵۵۰ میلیارد تومان بود در حالی که برای تحت پوشش قرار دادن هر یک میلیون نفر زیر چتر بیمه به ۲۵ میلیارد تومان نیاز است که بر این اساس تقریبا برای تحت پوشش قرار دادن ۱۱ میلیون نفر نزدیک ۶ هزار میلیارد تومان پول نیاز بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وجود ۸ میلیون نفر فاقد دفترچه بیمه در ایران خبر داد و گفت: طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ۸ میلیون نفر در ایران همچنان دفترچه ندارند و از سوی دیگر ۵ میلیون نفر همپوشانی بیمه دارند. یعنی حدود ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پول در این میان هدر رفته است.

شهریاری درباره سرنوشت طرح تحول سلامت گفت: قطعا طرح تحول سلامت یکی از افتخارات دولت روحانی است و یکی از عملکردهای ملموس دولت یازدهم بوده که موجب انتخاب دوباره آقای روحانی شده است. بنابراین نباید حالا که انتخابات به پایان رسیده این نهال تازه پا دوباره خشک شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با اتکا به خیرین برای طرح تحول سلامت کاری کرد، گفت: برای این طرح نمی‌توان از خیرین سلامت استفاده کرد. خیرین سلامت به عنوان بازوی کمکی وزارت بهداشت و درمان هستند و آنچه که مزید بر علت شده این است که با توجه به رکود اقتصاد و صنعت پولی نیز در دست مردم وجود ندارد که به عنوان خیر به دولت کمک کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.