به گزارش خبرآنلاین، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه در تالار گفت و گو شماره 6 نشست خبری با حضور الهام فخاری، حجت نظری که هردو نماینده منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای شهر تهران هستند، درباره مسائل شهرسازی و مساله مربوط به حاشیه نشینان برگزار شد، در میانه این نشست حسن خلیل‌آبادی عضو منتخب شورای شهر تهران، ری و تجریش به جمع اعضای نشست اضافه شد.

 

الهام فخاری گفت: در گذشته شهرداری تهران علاوه بر بی‌توجهی به ظاهر شهر هویت یک پارچه‌ای هم ایجاد نکرده است، تهران دارای نا‌‌هماهنگی شکلی و زیبا شناختی متفاوتی است در واقع مفهوم یک‌پارچه‌ای ندارد.

فخاری گفت: گروه های اجتماعی موجود در تهران شامل افراد بزه‌دیده، آسیب‌پذیر و افرادی متاثر از عدالت اجتماعی نابرابر است، عدم نا‌هماهنگی و فضای کمی باقی مانده و بیشتر فضاهای عبور و تردد از کنار هم گذشتن است نه کنار هم تعامل کردن.

آسیب‌های اجتماعی از قبیل مهاجر‌پذیری و گروهای اجتماعی مختلف می‌تواند گستره کاملی از آسیب‌ها را در تهران دید.
حجت نظری با اشاره به اینکه شاهد فرسوده‌سازی گسترده‌ای هستیم، قالیباف سازه خوبی نبود و در بخش‌هایی رو بنایی و زیبا‌سازی مناسب عمل کرد ولی بطور کلی نتوانست در سازه‌ها عمل کند.

نظری گفت: ما شاهد افزایش آمار طلاق در تهران هستیم، معضل دیگری که در شهر تهران وجود دارد معتادین متجاهر است و حاشیه نشینان که رو به افزایش است و مشکلات زیادی که راه و کار بسیار زیادی دارد که با تقویت مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد میتوان با آن مقابله کرد.

شب‌نشینی مخلل آسایش مردم نیست

نظری گفت: تهران در بعضی از مناطق مرکزی بسمت تجاری و مسکونی شدن حرکت کرده اند، در شب حیات ندارند، پس نیروی انتظامی باید وارد عمل شود و امنیت شب را تامین کند، امکان دارد معابری را در شب ایجاد کنیم مانند خیابان سی تیر ولی ما دوست داریم این امر را به کل شهر ارجاع دهیم.

او گفت: در شهرهای مختلف شرایط متفاوت است، بطور کلی اگر بتوانیم بحث اساسی را مطرح کنیم که شب نشینی مخلل آسایش مردم نیست، در حال حاضر بعضی از فروشگاه‌های شهروند در تهران ۲۴ ساعت باز هستند و همین در شرایط فعلی حداقل روزنه امید است.

در ادامه فخاری با اشاره به اینکه فضای خیابان سی تیر مورد آزمایش و مورد استقبال مردم قرار گرفت، گفت: مردم به این مراکز شب نشینی نیازمند هستند و ضمن اینکه جاذبه گردشگری خوبی دارد، مناطق دیگر شهر ملاحظات امنیتی و استقرار مقامات امنیتی در آن متفاوت است، ما نیاز به یک اطلس شبانه با تعامل کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داریم، اگر رصد نظارت محیط شهری اطلس مشخصی داشته باشیم میتوان به شهروندان مراجعه کرد تا به آنان اطلاع داد و یک کار علمی و اجرای صورت گیرد.

با جمع آوری دست فروشان در مترو موافق نیستیم

در ادامه نشست، نظری درباره جمع آوری کودکان هم گفت: ما با قضیه جمع آوری کودکان کار هم موافق نبودیم زیرا آن خانواده‌ای که کودک خود را برای کار خیابان می‌فرستد به مترو یا شهر از فقر است و اگر کودک را یک شب در بیرون از خانه نگهداری کنیم این تصور در کودک به وجود می‌آید که می‌تواند بدون خانواده هم زندگی کند، که خود معضل جدیدی را ایجاد میکند.

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: افرادی که در مترو دست فروشی میکنند اکثرا کوکان و زنان هستند، اینکه ما بخواهیم برخورد کنیم، پاک کردن صورت مساله است.

شاهد زنانه شدن الگوی فقر هستیم

فخاری با اشاره اینکه در جامعه حال حاضر موقعیت بطور برابر و عادلانه در اختیار تمام افراد جامعه نیست گفت: کسی که در مترو کسب درآمد می‌کند مسلما نتوانسته شغل ثابت و بیمه داشته باشد، ناگزیر به دست فروشی در متروها روی می‌آورد.

این عضو شورا در ادامه گفت: زنان بیشتر به این شغل روی می‌آورند، زیرا زنان در حضور مردم احساس امنیت بیشتری می‌کنند، ولو اینکه به‌عنوان دست فروش با آنان برخورد شود، بخشی از این زنان سرپرست خانواده هستند یا دانشجو که اگر شغل مناسبی داشته باشند دست به چنین کاری نمی‌زنند. برای این موضوع شهرداری یا شورای شهر به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند، بلکه سرچشمه آن، مساله اقتصادی است.

فخاری در ادامه گفت: این فراکسیون در جامعه امروزی کارگری نیازی واجب است که لازم است مراقبتی هم باشد، زیرا ما تداخل کار داریم. باید مدیریت جامع شهری را به سرانجام برسانند. وظایف شهرداری را نباید خیلی سنگین کرد زیرا ناکار آمد می‌شود؛ شهرداری اولین نهادی است که با مردم رابطه مستقیم دارد و با این حجم کار تبدیل می‌شود به یک دوگانه تعارض.

مشکلات اساسی تهران حاشیه نشینان هستند

نظری گفت: اگر مدیریت جامعه شهری را بلد بودیم از حاشیه نشینان و مهاجرت پذیران یک فرصت تلقی میشد ولی ما خوب مدیریت نمیدانیم که دچار بحران شده‌ایم، باید از خدمات شهر تهران آموزشی، بهداشتی و حمل و نقل بهره‌مند باشند زیرا وقتی وارد شهر می‌شوند عوارضی ندهند، تهران و شهرداری تهران باید یک پارچه باشد ولی متاسفانه عوارض تهران به حاشیه‌نشینان سرازیرر می‌شود، باید با کمک استانداری و شهردای فکری کرد.

تبدیل حاشیه‌نشینی به یک سبک و مدل زندگی

فخاری گفت: حاشیه‌نشینی در تمام شهر تهران پراکنده است، از شمال تا جنوب، این اتفاق در لبه‌های شهر اتفاقی نیافتاده است بلکه در همه جا صورت منفی جریان دارد، زیرا تهران مقصد مردم شهرهای جنگ زده و یا نبود امکانات است.

معضل امروزه مهاجرت درون استانی است

فخاری گفت: در مرحله اول باید مساله شهرستان‌ها را حل کرد، زیرا آسیب‌اجتماعی در یک نگاه کلی است، در روستاها بدلیل کبود امکانات رفاهی، آموزشی وسلامت شاهد افزایش مهاجرت شهرستانیان به مناطق حاشیه نشین هستیم و باید مهاجرت درون استانی کم شود.
نظری با اشاره به اینکه در حال حاضر تهران تبدیل شده به خوابگاه افراد گفت: تقریبا در حاشیه تهران هیچ اقتصادی وجود ندارد، تمام تمرکز اقتصاد بر نقاط مرکزی شهر است و حواشی تبدیل شده به خوابگاه افراد کم درآمد.

فرهنگ سازی نداریم

خلیل آبادی گفت: ما در حوزه فرهنگ، به طور سخت افزاری کار نمی‌کنیم و انتظار داریم در رفتار فرهنگ تغییر ایجاد کنیم. فقط ساختمان ساختیم همین... ما باید باز تعریف کنیم که چگونه؟ کی؟ توان تغییر در رفتار مردم را داریم، اینکه چرا خشونت در مردم زیاد است خود به خود معضلی بس شگرف است.

مترو خط ۷ ناامن است

نظری در پایان نشست خبری درباره تعطیلی خط 7 مترو گفت: قالیباف برای اینکه بگویید من کاری کردم مترو خط ٧ را افتتاح کرد، در صورتی که امن نیست و خط ٧ مترو تعطیل شده است، مردم خودشان بهترین مجری هستند، ما سعی داریم مدیریت شهری را به مردم بسپاریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.