به گزارش ایسنا، محمدامین سازگارنژاد در مراسم تودیع خود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را پلی میان دانش و مهارت دانست و گفت: در سازمان فنی و حرفه‌ای باید رهبری مهارت را بر عهده بگیریم. آموزش پذیر باشیم و در مسیر غنی‌سازی تجربه‌های مهارتی گام برداریم.

 

وی افزود: بین من و همکارانم در سازمان و زیرمجموعه‌های بخش خصوصی و دولتی عشق و علاقه‌ای دوطرفه است و اگر امروز از سازمان می‌روم اما در کنار سازمان هستم و افتخاری است برای من که در خدمت دکتر ربیعی وزیر کار خواهم بود.

سازگارنژاد ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که با آن در سازمان مواجه بودیم، نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود و امیدوارم در فضای جدید و با حضور آقای پاک‌سرشت که ارتباط خوبی با نهادهای زیرمجموعه ریاست جمهوری و مجلس دارند، فصل جدیدی را تجربه کنیم.

وی گفت: طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ سازمان برنامه و بودجه حتی یک ریال اعتبار آموزشی در اختیار ما قرار نداد. ولی ما با مشارکت ذینفعان قدم برداشتیم و امروز علاوه بر ظرفیت‌های رسمی با کمک سه اپراتور همراه اول، رایتل و ایرانسل و استفاده از زیرساخت‌های آنها در جهت توسعه آموزش‌های مهارتی و مجازی بهره‌مند شدیم.

سلیمان پاک‌سرشت در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم اظهار کرد: کشور ما در وضعیت کنونی از حیث مهارت‌آموزی در دوره خاصی از تحول قرار دارد. اهمیت مهارت‌آموزی در حال افزایش است و در اسناد بالادستی و در سخنان و بیانات مقامات کشور اهمیت مهارت‌آموزی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قبلا مهارت‌آموزی یک انتخاب بود ولی اکنون یک ضرورت گریز ناپذیر است و ما در حال ورود به دوره جدیدی از مهارت‌آموزی و تقاضا برای کسب مهارت در کشور هستیم.

پاک‌سرشت تصریح کرد: بیکاری یکی از ابرچالش‌های ماست ولی مسئله‌ای که در کنار آن اهمیت دارد این است که تولید فرصت‌های  شغلی و رفع اشتغال، آنطور که باید در تولید ثروت موثر نبوده چون اشتغال از بهره‌وری لازم برخوردار نبوده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در دوره کنونی نیازمند اشتغال پایدار همراه با بهره‌وری هستیم، خاطرنشان کرد: اگر روزگاری با فرد بیسواد و فاقد مهارتی روبرو بودیم، امروز با بیکارانی مواجه هستیم که فارغ‌التحصیلند، گواهینامه‌هایی در اختیار دارند، مدارج دانشگاهی را طی کرده‌اند و در سن میانسالی قرار دارند و همین جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل کیفیت را دچار تغییر کرده است.

وی در عین حال بخش اعظمی از مشکلات مربوط به حوزه آب و خاک و محیط زیست را ناشی از ضعف توانمندی‌های مهارتی افراد دانست و گفت: چالش‌هایی که از این ناحیه کشور را دچار نگرانی می‌کند، نتیجه بی‌توجهی به انسان مهارت‌مدرن است و لذا جامعه و شهروندان برای توسعه پایدار باید از مهارت‌های زندگی برخوردار شوند.

پاک‌سرشت با اشاره به اهمیت منابع انسانی در کشورهای توسعه یافته گفت: لازم است به سمت ارتقای بهره‌وری منابع انسانی برویم و سرمایه‌هایی که ظرفیت‌های زیادی برای فعال شدن آنها وجود دارد، شناسایی و به کار بگیریم. امروز سنگاپور جزو کشورهایی است که به عنوان الگو در حوزه مهارت‌آموزی مطرح می‌شوند و ما باید آمادگی داشته باشیم در مورد بازآرایی نظام مهارت‌آموزی تعامل کنیم. چرا که راهی غیر از این وجود ندارد.

به گفته رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای، جزیره‌ای عمل کردن‌ها هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده که باید به سمت اصلاح رویه‌ها حرکت کرده و آموزش را از انزوا خارج کنیم.

وی همچنین تمرکززدایی در برنامه‌ریزی‌ها و توجه به شایسته‌سالاری را از جمله رویکردهای خود در سازمان فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: اکنون که این مسئولیت را بر عهده گرفته‌ام، تلاش خواهم کرد با تکیه بر انگیزه‌های بالای کارشناسان، مربیان و دلسوزان سازمان در جهت ارتقای مهارت‌آموزی در کشور گام بردارم و تحقق مواردی که وزیر کار از من مطالبه کرده‌اند، گام بردارم.

پاک‌سرشت در پایان با تاکید بر اینکه باید بالاترین نرخ بهره‌وری را در سازمان فنی و حرفه‌ای داشته باشیم، اظهار کرد: تا زمانی که این سازمان در درون خودش و روش‌هایی که دنبال می‌کند، نتواند بهره‌وری را به درستی فعال کند و فواید استفاده از مهارت‌ها را نشان بدهد، نمی‌تواند الگویی برای هیچ سازمانی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.