به گزارش ایرنا همکاری کشور های ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان در ابعاد مختلف منطقه ای و جهانی ، توسعه و گسترش روابط دو جانبه تهران و باکو و اجرای پروژه های مشترک با همکاری دو کشور همسایه از محورهای مورد توجه رسانه های آذری پیش از سفر الهام علی اف به تهران بود .

 

** پیشنهاد دکتر حسن روحانی در مورد استفاده از ارز ملی تیتر پربیننده ترین پایگاه خبری آذربایجان 

با آغاز سفر الهام علی اف به تهران ، رسانه های جمهوری آذربایجان به انعکاس دیدار وی با مقام معظم رهبری و حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان ، پرداختند.

 

پربیننده ترین پایگاه خبری 'حقین . آذ ' haqqin.az ' در گزارش مهم روز به دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در تهران پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری ایران در این دیدار استفاده از ارز ملی در گردش تجاری دو کشور را مطرح کرد . 

 

بر اساس این گزارش ، رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که توسعه موفقیت آمیز روابط اقتصادی بستگی مستقیم به همکاری های بین دو کشور در حوزه بانکی دارد .

 

این پایگاه خبری افزود: رئیسان جمهوری دو کشور به بررسی مسائل منطقه ای ، مبارزه با تروریسم و افراطی گری ، دستیابی به راه های حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ اهمیت همکاری های سه جانبه ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه در حوزه های مختلف پرداختند . 

 

 

خبرگزاری 'آپا ' نیز برنامه سفر علی اف به ایران و دیدار های انجام گرفته در این سفر را بصورت آنلاین انعکاس داد و با اشاره به اینکه طرح تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل یکی از موضوعات عمده در دیدار سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه در تهران بود ، نظر آلکساندر کریلوف کارشناس برجسته روسی درباره اهمیت این طرح را منعکس کرد و نوشت: این طرح فراملی علاوه بر اهمیت اقتصادی از اهمیت سیاسی خاص هم برخوردار است . 

 

به گفته این کارشناس روسی، دالان شمال – جنوب به روسیه نیز امکان می دهد تا از این مسیر ترانزیتی مناسب و ارزانتر برای صادرات محصولات تولیدی خود به خلیج فارس استفاده کند . 

 

 

خبرگزاری رسمی ' آذر تاج ' نیز در گزارشی به دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران اشاره کرد و نوشت: در این دیدار مسائل همکاری های اقتصادی از جمله افزایش 70 درصد حجم گردش تجاری میان دو کشور در سال 2016 میلادی و نیز 33 درصد در 9 ماه سال جاری مورد اشاره قرار گرفت . 

 

بر اساس این گزارش، روسای جمهوری آذربایجان و ایران درباره سرمایه گذاری متقابل ، همکاری در بخش انرژی ، نفت و گاز و حمل و نقل تبادل نظر کرده و اجرای موفقیت آمیز طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب را یادآورشدند. 

آذرتاج همچنین در گزارشی دیگر به دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه پرداخت و نوشت : در این دیدار که در کاخ سعد آباد برگزارش شد ، پوتین درباره میزبانی تهران از این دیدارها قدردانی کرد. 

 

 

روزنامه ' ینی مساوات' نیز در گزارشی مربوط به دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه سخنان حسن روحانی مبنی بر این که تهران و مسکو ضامن صلح و ثبات در منطقه هستند را سرخط گزارش خود انتخاب کرده است .

 

این روزنامه همچنین با اشاره به دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران گزارش داد ، سران دو کشور در این دیدار راه حل مناقشه قره باغ را نیز بررسی کردند . 

 

 

روزنامه های باکو – خبر، شرق ، خبرگزاری ترند ، شبکه های تلویزیونی آذ تی وی ، خزر ، آ تی وی ؛ اسپیس ، اجتماعی و لیدر جمهوری آذربایجان گزارش های مشروح در باره سفر رییس جمهوری آذربایجان به ایران و دیدار های انجام گرفته در این سفر منتشر و پخش کردند.

 

دومین اجلاس سه جانبه رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان شامگاه چهارشنبه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.