به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری مصاروی ، «واولا چیبوکاتی» رئیس کمیته انتخابات کنیا گفت: حدود ۳۹درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

این انتخابات ۲۶ اکتبر (چهارم آبان) در حالی برگزار شد که چهار منطقه طرفدار مخالفان دولت در غرب این کشور از مجموع ۴۷ منطقه ( مناطق هوما بای، کیسومو، میگوری و سیایا) این انتخابات را تحریم کرده بودند و به دلیل آشوب، انتخابات در این مناطق برگزار نشد.

دادگاه عالی کنیا دهم شهریور ماه گذشته ، نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که در ۸ اوت (۱۷ مرداد ) برگزار و در آن «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهوری کنونی این کشور، پیروز اعلام شده بود را ملغی اعلام کرد.

قاضی «دیوید مارانجا» دهم شهریور گذشته با قرائت حکم این انتخابات، اعلام کرد از مجموع ۶ قاضی، چهار قاضی به ابطال نتایج این انتخابات رای دادند.

دادگاه عالی کنیا آن زمان اعلام کرد در جریان انتخابات اخیر تخلفاتی روی داده بود و این انتخابات باید در ۶۰ روز آینده دوباره برگزار شود.

این نخستین بار بود که دادگاهی در آفریقا حکم به ابطال یک انتخابات می داد .پیشتر احکام مشابهی در دیگر کشورهای جهان و از جمله اتریش، اوکراین، صربستان و مالدیو از سوی دادگاه ها صادر شده بود.

«اوهورو کینیاتا » رئیس جمهوری کنونی کنیا در واکنش به حکم دادگاه عالی این کشور به ابطال انتخابات ریاست جمهوری که وی در آن پیروز شد،ادعا کرد که عده ای خاص می خواهند اراده مردم را تغییر دهند اما موفق نمی شوند.

رئیس جمهوری کنونی کنیا که دوره ریاست جمهوری اش به پایان رسیده است،«رایلا اودینگا» رهبر مخالفان را به بازی با انتخابات متهم کرد و گفت: او می خواهد از راه نادرست به قدرت برسد.

کینیاتا ادامه داد: بگذارید کمیته نظارت بر انتخابات کارش را انجام دهد و زمان جدیدی برای برگزاری انتخابات دیگرتعیین کند، ما در رای گیری با هم روبه رو خواهیم شد.

از سوی دیگر اودینگا با انتقاد ازکمیته نظارت بر انتخابات کنیا گفته بود که به هیچ عنوان اعتمادی به توانایی این کمیته برای برگزاری انتخابات جدید ندارد و اعضای این کمیته باید کنار بروند و بیشترشان در زندان باشند.

کنیا کشوری است در شرق آفریقا و پایتخت آن نایروبی است . مومباسا، کیسومو و ناکورو از جمله شهرهای مهم این کشوراند.

کنیا به هشت استان تقسیم شده که هر کدام توسط یک استاندار اداره می‌شود. 

جمعیت این کشور بر پایه آخرین سرشماری رسمی که در سال ۱۹۹۷ انجام شده ۱۱میلیون و۵۰۰ هزار نفر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.