به گزارش ایسنا، فرزانه مروستی در یک برنامه رادیویی با موضوع کودکان کار با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در حوزه کودک کم نیستند، اظهار داشت: یکی از دلایل وجود آسیب های اجتماعی زیاد، این است که برنامه های مقابله با معضلات اجتماعی از جمله کودکان کار متناسب با استان تهران نبوده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا برنامه ای برای کودکان کار در دستور کار قرار گرفته است که دستگاه متولی آن بهزیستی است. بر اساس مصوبه سال ۷۸ در خصوص ساماندهی متکدیان و ساماندهی کودکان کار سال ۸۴ و سایر قوانین باید نسبت به ساماندهی و جمع آوری کودکان کار اقدام شود و این مسئله نیز طبق قانون بر عهده فرمانداری نیست.

رئیس اداره اجتماعی فرمانداری تهران درباره وظیفه فرمانداری گفت: وظیفه این نهاد سیستم پذیرش مددجو و ارجاع به متولی است و ابدا کار فرمانداری ساماندهی کودکان کار نیست زیرا این مهم نیازمند دستگاه متولی یعنی بهزیستی است.

وی با تاکید بر اینکه باید قبل از هر اقدامی، آماری از کودکان کار داشته باشیم، بیان داشت: هنوز هیچ آمار صحیحی در این باره وجود ندارد و اصلا مشخص نیست این کودکان از کجا می آیند و چه تعداد آنها اتباع کشورهای دیگر نیست. این مسئله جزو برنامه های کوتاه مدت است و پس از آن باید برنامه های بلند مدت یعنی اصلاح سیاست گذاری ها را اجرا کنیم.

مروستی همچنین تاکید کرد: باید کودکان کار را با باندهایی که در این حوزه فعالیت می کنند، تفکیک کرد. برخی کودکان کار در زیر مجموعه باندهایی فعالیت می کنند که از آنها برای درآمدزایی استفاده می کنند و در این حوزه برخی از آنها فعالیت های غیر قانونی نیز انجام می دهند. در مراکز نگهداری ۱۰ خواهرزاده و برادر زاده نگهداری می شوند که به عنوان کودکان کار در خیابان ها مشغول به کار بودند و هر کدام روزی صد هزار تومان درآمد داشتند و به این شکل روزی یک میلیون تومان به فردی که آنها را ساماندهی می کرد، می رسید.

وی با اشاره به مصوبه شورای اجتماعی در خصوص جمع آوری کودکان کار، عنوان داشت: جامعه هدف این مصوبه کاملا مشخص است و قطعا کودک کاری که برای درآمد خود یا خانواده اش کار می کند نیست. کودکانی در چهار راه ها اقدام به تکدی گری می کنند از نظر فرماداری قابل جذب هستند تا توسط مددکار اجتماعی پذیرش شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.