زاخاروف در گفت وگو با ایرنا در مسکو، اظهار کرد: اتحادیه اروپا نزدیکترین متحد آمریکا با مواضع ضدبرجامی ترامپ مخالفت کرده است و رئیس جمهوری آمریکا با آگاهی از این مساله، به تازگی گفت که نیازی به کمک اروپا در مورد برجام ندارد.

زاخاروف گفت: بدیهی است که چنین دیدگاهی درباره متحد نزدیک برای رهبری آمریکا مشکل آفرین خواهد شد و مهم ترین پیامد آن منزوی شدن در سطح بین المللی است و الان وضعیت به آن سمت پیش می رود.

وی ادامه داد: اگر کنگره آمریکا تصمیم ضدبرجامی بگیرد و بخواهد تحریم ها در مورد ایران را دوباره اعمال کند، جامعه جهانی این بار از آمریکا حمایت نخواهد کرد.

رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه گفت: روسیه نیز موضع قاطع خود را در حمایت از برجام ومخالفت با بازبینی در مفاد آن اعلام کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هر گونه مذاکره در مورد تغییر شرایط این توافق بین المللی را رد کرد.

وی گفت: سایر اعضای گروه 1+5 نیز مواضع مشابهی اتخاذ کرده اند و امروز در حفظ و ادامه اجرای برجام اجماع بین المللی وجود دارد و این وضعیت نگرانی و عصبانیت مقامهای آمریکایی را برانگیخته است.

زاخاروف افزود: آمریکا که ناقض توافق هسته ای بوده، برای خودداری از اجرای آن بهانه گیری می کند و چنین رفتاری نشان می دهد. این رویکرد برای وجهه آمریکا در عرصه بین المللی زیانبار است زیرا نشان می دهد که واشنگتن قابل اعتماد نیست و توافق های بین المللی را حتی در صورت امضا نقض می کند و می تواند به راحتی از آن خارج شود.

کارشناس ارشد روس خاطرنشان کرد: هیچ کس کشوری را که دارای این گونه رفتار است جدی نمی شمارد و با آن با اطمینان خاطر وارد مذاکره نمی شود زیرا نتایج گفت وگوها دیر یا زود مورد بازبینی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: تنها راه درست فرا روی آمریکا باقی ماندن در برجام است هر چند بعید بنظر می رسد که اگر واشنگتن از این توافق خارج نشود، آن را اجرا کند.

زاخاروف همچنین تلاش آمریکا برای وارد کردن مباحث دیگر در اجرای برجام همچون موضوع برنامه موشکی ایران و حقوق بشر را غیرمنطقی خواند و افزود: برجام و این موضوع ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

وی ادامه داد: ترامپ برای خوشایند مقامهای تل آویو و نیز کاهش فشار بر خود و نزدیکانش و دستگاه حکومت آمریکا از سوی مخالفان، به این اقدام متوسل شده است اما اقدامات وی به زیان آمریکا منجر می شود و اعتبار بین المللی مخدوش خواهد شد.

کارشناس روس در پایان گفت: آمریکا نمی تواند با این گونه اقدامات ایران را وادار کند سیاست های خود را در منطقه خاورمیانه تغییر دهد. نفوذ تهران در این منطقه همچنان گسترش می یابد و واشنگتن با کمک چند متحد منطقه ای خود نمی تواند در برابر این کشور بایستد و این رویارویی ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ایران کشوری نیست که با این اقدامات عقب نشینی کند و در مساله تحریم ها نشان داد که از توانمندی کافی برای اجرای سیاست های منطقه ای برای تامین ثبات خود و کشورهای پیرامونی برخوردار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.