نماینده مجلس: نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی کشور به پیشرفت لطمه می‌زند|بحران درگیری سه نسل انقلاب

سیاست > مجلس - نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس گفت: ساختار فعلی که نیمه ریاستی نیمه پارلمانی است، در بسیاری از امور کشورداری دارای نواقصی است که به پیشرفت امور لطمه وارد می‌کند.

 

به گزارش خبرآنلاین، سعید باستانی نماینده مردم تربت‌حیدریه در نطق میان دستورش، به نظام پارلمانی و نظام ریاستی اشاره‌ای داشت و گفت: اصلاح ساختار حکومتی با توجه به شرایط جاری کشور لازم است. از بدو تاسیس جمهوری اسلامی ایران ساختاری برای حکومت طراحی و اجرا شد که البته در مقطعی این ساختار اصلاح شد. ساختار فعلی که  نیمه ریاستی نیمه پارلمانی است نشان داده که در بسیاری از امور کشورداری دارای نواقصی است که به پیشرفت امور لطمه وارد می‌کند و مناسب جهش در دهه پیشرفت و عدالت نیست.

وی علت طرح این پیشنهاد را محقق نشدن قوانین برنامه و بودجه اعلام کرد و افزود: لازم است در مقطع کنونی ساختار ریاستی کامل و یا پارلمانی کامل طراحی و اجرا شود. قوانین برنامه و بودجه به طور میانگین ۳۵ درصد تحقق می‌یابند. برای افزایش میزان تحقق این برنامه‌ها باید ساختار حکومت تغییر کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گریزی هم به ساختار مجلس زد و اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد در هر دوره مجلس، دو سوم نمایندگان تغییر می‌کنند. ضعف در حوزه قانون گذاری به صورت کامل مشهود است. آمار قوانین ارجاعی به مجلس برای تغییر، تفسیر و غیر اجرایی بودن و نارضایتی مردم مبین این حقیقت است که در درازمدت با این ساختار نمی‌توان زمینه‌های پیشرفت را به وجود آورد. 

باستانی شکاف مدیریتی نسل‌ها را دیگر چالش ساختار حکومتی کشور عنوان کرد و ادامه داد: عمده مدیران کشور حاصل دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هستند و دانسته و نادانسته این شیوه مدیریت به متولدان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ انتقال نیافته است. در حالی که دهه هفتادی‎ها در حال بروز و ظهور هستند. یکی از وظایف اصلی رییس‌جمهور، پر کردن این خلاء و انتقال تجربیات و تفکرات مدیریتی به این بخش فراموش شده است. درگیر شدن سه نسل انقلاب، در آستانه بحران است.

او در پایان تأکید کرد: «عامل اصلی بروز مشکلات فوق‌الاشاره، فقدان تحزب در کشور است و تدبیر حکومت برای این مسئله مهم لازم است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.