به گزارش ایرنا، بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد، شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۵۸ واحد افزایش یافت و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۸ واحد افت کرده است.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۱۴ واحد کاهش یافت و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۱۸۹ واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۱۵۴ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۲۰۵ واحد رشد کرد.

همانند روزهای اخیر، گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بازار بورس مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت؛ به گونه ای که گروه فلزات اساسی در صدر قرار گرفت. در این گروه ۱۶۶ میلیون سهم به ارزش ۳۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه اطلاعات و رایانه به ارزش ۲۵۶ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۱۲۹ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم، گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش ۱۲۳ میلیارد ریال جای گرفت. گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۹۷ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، اخابر (مخابرات)، همراه (ارتباطات سیار) و پارسان (نفت و گاز پارسیان) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، و در مقابل خساپا بیشترین تاثیر منفی را داشت. سایر نمادهای گروه خودرویی نیز در معاملات امروز از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و روندی کاهشی داشتند.

**مبادله ۹۶ هزار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

فرابورس ایران دومین روز از آبان ماه ۹۶ را با دادوستد ۱۴۹ میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و ۲ میلیارد ریال پشت سر گذاشت.

شاخص فرابورس امروز، درجا زد و با نوسان کمتر از یک واحدی در جایگاه ۹۴۵ واحدی ماندگار شد.

توقف نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت‌های نورد و لوله اهواز، معدنی کیمیای زنجان گستران و زرین معدن آسیا نیز از دیگر رخدادهایی است که در جریان مبادلات امروز بازار سهام رخ داد.

امروز در جریان معاملات، نمادهای غپآذر (شیر پگاه آذربایجان شرقی)، حآسا (آسان سیر ارس) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) در صدر نمادهای پربازدید فرابورسی قرار گرفتند که البته هر سه این نماد افت قیمتی را در پایان بازار متحمل شدند.

معاملات تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) که امروز در اغلب نمادها با افت قیمتی همراه بود به دادوستد بیش از ۹۶ هزار ورقه تسه به ارزش بالغ بر ۷۲ میلیارد ریال منتهی شد.

این اوراق در دامنه قیمتی ۷۴۰ هزار تا ۷۹۱ هزار ریال خرید وفروش شدند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز مبادلات امروز به دادوستد ۴۹۲ هزار ورقه به ارزش حدود ۴۹ میلیارد ریال منتهی شد. اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب۴» در صدر این بازار ایستاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.