به گزارش تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر مدرس دانشگاه و مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی گفتگویی که خبرگزاری تسنیم با وی داشته است به بررسی و تحلیل چرایی سکوت سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، در خصوص حوادث سال ۱۳۸۸ و عدم بیان عمومی اشتباهات آن روزها توسط خاتمی، پرداخته است؛ در ادامه آن را می‌خوانید:

 

پرسش: برخی شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلبان از جمله خود آقای خاتمی بارها در جلسات خصوصی تاکید کرده که سال ۸۸ تقلبی رخ نداده؛ حتی بعضاً از عملکرد آقایان موسوی و کروبی هم انتقاد کرده و این انتقادات او شفاهی از طریق افراد حاضر در جلسه به بیرون منتقل شده. حتی یک بار هم صوت صحبتهای او درباره عدم تقلب در انتخابات در رسانه‌ها منتشر شد. اما نکته این است که چرا شخصیتی مانند او علناً و رسماً از آن اتفاقات انتقاد و بر ضرورت عدم تکرار آن تاکید نمی‌کند؟ چون چنین موضعی می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در ساحت سیاسی ایران داشته باشد.

 

پاسخ (مقدم‌فر): تصور می‌کنم دلیل این اقدام، سکوت این افراد در دوران فتنه و در مقابل اقدامات ساختارشکنانه آقای موسوی و کروبی بود. این افراد زمانی که اغتشاشات جاری بود، سکوت کردند و سکوت آنها به معنای تأیید اقدامات و مواضع این آقایان تلقی شد و اگر امروز اعلام کنند که اقدامات سران فتنه اشتباه بوده است، یک عده‌ سوال می‌کنند "چرا آن زمان به ما نگفتید که به خیابان نریزید؟"، در واقع طرفداران اصلاحات، آنها را مورد خطاب و عتاب قرار می‌دادند لذا این افراد از طرح علنی این موضوع خودداری می‌کنند و از نظام جمهوری اسلامی می‌خواهند، همین موضع پنهان آنها را بپذیرد.

 

به اعتقاد من خیانت و خطای این سکوت که قلباً، منطقاً و عقلاً به این مواضوع رسیدند اما اعلام نمی‌کنند، کمتر از فعل آن آقایان نیست. در واقع باز هم همراهی با آنها است. ولو اینکه طرفدارانتان به شما تعرض کنند، اشکالی ندارد، این اقدام را انجام دهید. چراکه مرز ما حق و باطل است. حق و باطل را روشن کنید ولو اینکه به ضرر شماست. مگر شما روحانی، مسلمان و پیرو امیرالمومنین نیستید؟ مگر این دستور صریح معصومین نیست که حق را بگویید ولو اینکه به ضررتان باشد؟ ما می‌دانیم اعلام این مساله به ضرر شما است و مورد اعتراض قرار می‌گیرید اما از حق دفاع کنید و یک عده را از انحراف و باطل نجات دهید.

 

آقای خاتمی در جلسات خصوصی رسماً می‌گوید که در سال ۸۸ تقلب نشد و موسوی و کروبی هم اشتباه کردند؛ اما اینها را علنی نمی‌گوید. به اعتقاد من فردی مانند آقای خاتمی که می داند ولی سکوت می‌کند و با این سکوتش لطمه به کشور می‌زند کارش با کار آقایان موسوی و کروبی تفاوتی ندارد.

 

گاهی اوقات، افراد در قدرت قرار می‌گیرند و به خاطر اینکه در قدرت بمانند و بقا داشته باشند، برخی حقایق را کتمان می‌کنند و حرف نمی‌زنند. اما اینجا بحث صرفاً قدرت نبوده و نیست. اینجا موضوعی مهمتر از قدرت مطرح است، یعنی امنیت ملی. در آن دوران ممکن بود نظام مضمحل شود چراکه ظرفیت فتنه ۸۸ به گونه‌ای بود که می‌توانست یک براندازی را رقم بزند. می‌توانست از کشور ما، کشوری مثل سوریه درست کند. ببینید سوریه چطور مورد هجمه قرار گرفت و تمامیت ارزی‌ آن برای سال‌ها از بین رفت؟ فتنه ۸۸ چنین ظرفیتی داشت. این افراد چرا با سکوتشان با امنیت ملی ما چنین کاری کردند؟

 

آقایانی که با سکوت خود باعث شدند انسان‌هایی این مسیر  غلط را ادامه دهند باید جواب بدهند. اینجا بحث انحراف در بخشی از جامعه است. انحرافی که می‌توانست صحنه‌ بسیار تلخ‌تری را رقم بزند. اگر از عاشورا عبرت نمی‌گرفتیم، جمهوری اسلامی نمی‌توانست این فتنه را جمع کند. فتنه ۸۸ شبیه فتنه عاشورا بود. در فتنه ۸۸ قرار بود نخبگان و خواص بی‌بصیرت دچار انحراف شوند و به واسطه آنها بخشی از جامعه منحرف شود. اقدامی که در کوفه و در کربلا رخ داد و منجر به واقعه عاشورا شد. اگر این عبرت نبود، ممکن بود یک انحراف دیگری مثل حادثه عاشورا در جمهوری اسلامی تکرار شود. این آقایان می‌خواهند چه جوابی بدهد؟

 

در واقعه عاشورا برخی اهل بی‌بصیرت و برخی خواص بی‌بصیرت و خواصی که به تعبیر مقام معظم رهبری اگر در کوفه سکوت نمی‌کردند، واقعه عاشورا رقم نمی‌خورد، سکوت کردند، سکوتی که باعث شد عاشورا رقم بخورد مثل ساکتین در فتنه.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.