به گزارش انتخاب، الصباح الجدید نوشت: در ژوئن گذشته یکی از مسن ترین رهبران دولتهای خلیج [فارس] فرزندش محمدبن سلمان را به عنوان ولی عهد برگزید. شاهزاده ۳۳ ساله سومین نفر از اعضای خاندان سعودی است که در دوره پادشاهی ملک سلمان این لقب را دریافت می کند و به نظر می رسد وی گزینه واقعی و اصلی پدرش برای رهبری عربستان در آینده است.

 زمان و شرایط اعلام انتقال سلطنت به محمد بن سلمان، تبعات مهمی برای سعودیها، جهان اسلام و بازار جهانی نفت دارد.

ملک سلمان دو لقب دیگر هم دارد؛ خادم حرمین شریفین و نخست وزیری، که همین مساله احتمال انتقال مسئولیتها به محمد بن سلمان را بیشتر می کند.

براساس گزارش رسانه های سعودی، زمانی که ملک سلمان عربستان را ترک می کند، محمد بن سلمان عملا جانشین اوست و امور دولت را اداره می کند. اما این وصایت در شرایطی که سفر ملک سلمان طولانی باشد، باعث بروز بحث و جدل می شود.

با مرگ سلمان، محمد بن سلمان پادشاه عربستان می شود، اما در صورتی که بزرگان خاندان آل سعود که لازم است با وی بیعت کنند، رهبری اش را بپذیرند. این در حالی است که اختلافات موجود در داخل خاندان سعودی، برخی شخصیتها را بر آن داشته است که سلطنت جدید به ریاست بن سلمان را به چالش بکشند؛ همچنانکه وقتی پادشاه سعودی محمد بن سلمان را بعنوان ولی عهد خود انتخاب کرد، سه تن از هیئت ۳۴ نفری«بیعت» علیه او رأی دادند. محمد بن نایف نیز از نقش خود کناره گیری نکرد و تنها پس از مجازات «محرومیت از خوابی» که برای او در نظر گرفته شد، بیعت محمد بن سلمان را پذیرفت. یک دشمن بارز دیگر نیز در میان دشمنان محمد بن سلمان دیده می شود و او متعب بن عبدالله، پسر بزرگتر ملک سلمان و رئیس گارد ملی است که در صورت بروز نزاع بر سر خلافت، از توان نظامی زیادی برخوردار است.

صرفنظر از موانع داخلی، به نظر می رسد که واگذاری تاج و تخت به محمد بن سلمان امری حتمی می باشد و سوال اصلی در مورد زمان انجام این واگذاری است. برنامه های ولی عهد برای ایجاد تغییرات اقتصادی و اجتماعی، که در قالب چشم انداز ۲۰۳۰ مطرح می شود و تصمیم اخیر وی مبنی بر دادن اجازه رانندگی به زنان، باعث افزایش محبوبیت و تقویت جایگاه وی در زمان حاضر شده است. اما کیفیت تعامل با عوامل خارجی که از مهمترین آنها راه مسدودی است که جنگ یمن به آن رسیده، تشنجهایی که بین دولتهای خلیج [فارس] و قطر ایجاد شده و نیز مجموعه ای مشکلات با ایران، به نوبه خود نشانه های اصلی جانشینی بن سلمان را مشخص خواهد کرد.

ایالات متحده نیز نگرانی های سیاسی متعددی در مورد موضوع جانشینی ملک سلمان دارد، در حالی که راههای زیادی برای تاثیرگذاری بر سیاستهای دربار پادشاهی در عربستان پیش روی آن نیست. اغلب فهم شیوه تفکر خاندان پادشاهی دشوار می شود؛ چرا که تصمیم های سعودی ها در گذشته با احتیاط و توافق در آراء گرفته می شد، اما این دو ویژگی با شخصیت محمد بن سلمان منطبق نیست.

اکنون، بزرگترین حامی محمد بن سلمان، پدر اوست؛ آنچه که به ضرورت اتخاذ اقدامات نهایی و اساسی در سطح استفاده از قدرت پادشاهی برای مقابله با مخالفان و تایید جانشینی بن سلمان اشاره دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.