به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان مراسم دریافت جایزه کایزر اوتو سال ۲۰۱۷ در آلمان بار دیگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرد.
وی در سخنانی در این مراسم گفت: «حفظ توافق هسته‌ای به نفع ما و به نفع جهان است. 2 سال قبل ما اوضاع را مدیریت کردیم که به راهکاری توام با برد- برد درباره یکی از پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین مسایل دوران خودمان برسیم»

مسئول سیاست‌خارجی اروپا افزود: «ما ساختار نظارتی سازنده‌ای ایجاد کردیم تا مطمئن شویم که برنامه هسته‌ای ایران فقط می‌تواند در راستای اهداف صلح‌آمیز توسعه یابد. در طول این مدت هیچ موردی از نقض توافق‌ها از جانب ایران دیده نشده است و آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی  هم ۸ بار به وسیله صدها مورد بازرسی پایبندی کامل ایران به توافق را تائید کرده است.»

 وی گفت: «این توافق را شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تائید کرده است به همین دلیل توافق به همه دنیا و جامعه جهانی تعلق دارد.هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به تنهایی به پایان برساند چرا که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند قطعنامه شورای امنیت را خاتمه دهد.»

این سیاستمدار اروپایی در ادامه گفت: «با این توافق ما یک دستاورد مهم داشتیم و آنهم این بود که از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه جلوگیری کردیم. تصور کنید در خاورمیانه که هم‌اکنون جنگ‌ها و تنش‌های فراوانی جریان دارد، خطر مسابقه تسلیحات هسته‌ای هم یکی از مسایل مهم آن باشد و این منطقه نزدیک اروپا قرار دارد. پس این موضوع به امنیت ما ارتباط دارد و حفظ آن اهمیت از اهمیت حیاتی برخوردار است.»

در بخش دیگری از سخنان موگرینی آمده است: «من نمی‌توانم یک موضوع را فراموش کنم و به نظر هیچکدام از ما نمی‌تواند چنین چیزی را فراموش کند که دستاورد دیگری که داشتیم (توافق) برد- برد بود. ما توافقی را جشن گرفتیم که برای ما امنیت بیشتر به دنبال داشت.»

موگرینی همچنین گفت: «ما و مردم ایران برنده شدیم. این نتیجه ای است که فقط به وسیله دیپلماسی و میانجیگری به دست می‌آید؛ زمانی که شما راهکار برد- برد را در برابر تقابل انتخاب می‌کنید. این اتفاق به دلیل نقش ما اروپایی‌ها به عنوان میانجی رخ داد. در رویکرد اتحادیه اروپا معنی جنگ و آنچه صلح به آن نیازمند است، مشخص شده است.»

مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا گفت:‌«همانطور که ما دستیابی به توافق را ضروری می‌دانستیم. در جریان نشست وزرای خارجه اروپایی در موضعی متحد بر حفظ توافق در هفته‌ها و ماه‌های آتی تاکید داریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.