به گزارش خبرآنلاین، سرلشکر محسن رضایی در همایش آینده پژوهی در مسیر بالندگی دفاع و امنیت گفت: دانشمندان و سیاستمداران به آینده پژوهی نیازمندند. ملتی که نتواند رویدادهای آینده را تشخیص دهد در شکل دادن به آینده خودش عقب می‌افتد. اگر می‌خواهیم ملتی پیشرو باشیم، بدون توجه به آینده نمی‌توانیم به شایستگی در حوزه‌های مختلف دست یابیم.

اهم اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را به نقل از خبرگزاری‌ها در ادامه بخوانید؛

*مسایل و رویدادهای جهان به سرعت در حال تغییر است و ترسیم آینده بسیار پیچیده شده؛ ما باید دانش و مهارت کافی در این زمینه را فراهم کنیم. ما در رابطه با آینده نگری از برخی کشورهای غربی جلوتر هستیم.

*مهمترین عامل در آینده پژوهی فهم درست از رویدادها، تغییرات و قواعد حاکم بر حیات بشر است. آمریکا بدون فهم اسلام و مسلمانان و همچنین رابطه رهبری و مردم و رابطه بین جمهوری اسلامی و سایر کشورها نمی تواند منطقه غرب آسیا را سامان دهد. آمریکایی ها علم و تکنولوژی را دارند اما فهم درستی از مسائل ندارند. عدم فهم رئیس جمهور کشوری مثل آمریکا، خطرش از دیوانگی او بیشتر است.

*اگر در صد سال گذشته مواجهه ایران با آمریکا و انگلیس را در نظر بگیریم باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا آنها ایران را از دست دادند و حال پس از ۴۰ سال دوباره می‌خواهند به ایران برگردند؟ آنها بعد از انقلاب از ترور و کودتا پروا نکردند و حتی با حمله به طبس درصدد کودتا در کشور ما نیز بودند. در جریان تحمیل ۸ سال جنگ نیز شکست خوردند.

*مشکل دنیای غرب فهم درست از مسائل و رویدادهای جهان است و تا این شایستگی و قابلیت را در خود بوجود نیاورند همواره گرفتار بحران‌های پی در پی مانند آنچه در سال ۲۰۰۷ در اقتصاد‌ آمریکا رخ داد خواهند بود. آنها علیرغم انواع فناوری‌ها نتوانستند خودشان را برای عکس‌العمل مناسب در بحران اقتصادی آماده کنند.

*آمریکایی‌ها سریالی از توطئه و فشارها را علیه ما اجرا می‌کنند، قبل از حمله آمریکا به عراق و افغانستان موضوع نفوذ ایران در منطقه مطرح نبود اما پس از آن آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند متحدینشان در منطقه محاصره شده و می‌خواهند آنها را از نفوذ منطقه نجات دهند.

*به همین دلیل ترامپ استراتژی جدیدی را با فرض اینکه رئیس جمهور قبلی آمریکا در مواجهه با ایران دچار اشتباهاتی شده بنا گذاشت که مولفه‌های اصلی این استراتژی خنثی‌سازی نفوذ ایران در منطقه، ایجاد اتحاد با ثبات بین آمریکا و متحدانش و تغییر موازنه قوا به نفع آنها، برخورد با سپاه پاسداران به عنوان عامل اصلی تحولات در منطقه و از بین بردن توان موشکی ایران است.

*عامل قدرتمند شدن ایران در منطقه خود آمریکایی‌ها هستند، امروز مردم عراق از آمریکایی‌ها متنفر و با دولت و نظام ایران دوست هستند و آمریکا هم نمی‌تواند این دوستی را با بمب از بین ببرد. آنها در سوریه و عراق داعش را بوجود آوردند که این موضوع باعث نفوذ بیشتر ایران در منطقه شد.

* ۲۵ سال آینده دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت و آمریکا و داعش نیز از این منطقه رفته‌اند و مسلمانان با یکدیگر متحد می‌شوند و یکی از عوامل بوجود آمدن چنین وضعی در آینده اروپا و دنیای غرب است.

* سربازان ما برای پیشرفت و امنیت در منطقه می‌جنگند. ما افتخار می‌کنیم که امثال داعش و ترامپ و صدام جلوی ما قرار گرفتند و امروز کسی در مقابل ماست که همه دنیا او را تمسخر می‌کنند. ترامپ ابلهی است که قادر نیست حتی از روی نوشته‌ای که به او داده‌اند درست بخواند و حتی نمی‌تواند جمع‌بندی کارشناسان خود را نیز به درستی ارائه دهد.

* ما باید خودمان را با استراتژی جدید آمریکا آماده کنیم، اگر در کشور ما انحرافات شکل بگیرد و سهل‌انگاری صورت پذیرد و همچنین اگر ارزش‌های انقلاب ضعیف شود، وضع ما بد خواهد شد.

* اگر رهنمودهای رهبر انقلاب و سیاست‌های کلی نظام را نادیده بگیریم قادر به فهم درست از مسائل و رویدادهای آینده نخواهیم بود که متاسفانه این مشکل را در اقتصاد کشور شاهد هستیم.

*اگر ما نتوانستیم به درستی سرانجام برجام را پیش‌بینی کنیم به دلیل آن بود که نگاه خوشبینانه‌ای به نظام غرب داشتیم و به این توجه نکردیم اگر پس از اوباما رئیس جمهوری مانند بوش بر سر کار بیاید چه اقدامی باید بکنیم؟ اگر برجام ترامپ را کنار بگذارد ما آن را آتش خواهیم زد.

سردار وحیدی: ترامپ وحشی است

سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که در تعارضات مختلف به سر می برد و با حکومتی مواجه هستیم که به دنبال ترسیم آینده جهان است و بی پروا از تعیین آینده جهان، ما و کشورهای اسلامی در نظم مورد نظر آنها، نادیده گرفته می‌شویم.

فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه گفت: رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی ٣٩ بار از نظم نوین جهانی سخن گفت آیا ما می‌خواهیم کسی مثل ترامپ که رفتار او به وحشی ها می‌ماند بر دنیا حکومت کند؟ و آیا می خواهیم گروه کوچکی از صهیونیستها آینده دنیا را ترسیم کنند؟ و آیا مرتجعان عرب میخواهند همچنان در دامن سردمداران جنگهای صلیبی باشند؟ آیا بنا است جهان اسلام همواره چند پاره باشد؟ ما اگر نتوانیم تحولات آینده را تشخیص دهیم گرفتار مسیر طولانی اسارات به دست قدرت‌ها خواهیم شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.