به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، درحالی که روس‌ها در ماه مارس آینده برای انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند، الکسی ناوالنی ۴۱ ساله علاقه خود را برای شرکت در این انتخابات به عنوان رقیب پوتین اعلام کرده است.

در فوریه ۲۰۱۷، ناوالنی در دادگاهی برای اختلاس گناهکار شناخته و به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

در حالی که ناوالنی و طرفدارانش محکومیت وی را سیاسی می‌دانند، مقامات بر این باورند که این حکم، وی را برای بر عهده گرفتن عالی‌ترین شغل روسیه فاقد شرایط لازم می‌کند.

پرونده قضایی ناوالنی به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد و محاکمه دوم او پس از آن صورت گرفت که دادگاه اروپایی حقوق بشر، محاکمه اول را عادلانه ندانست.

الا پامفیلوا، رییس کمیسیون انتخابات مرکزی روسیه گفت، پس از آنکه مدت محکومیت ناوالنی در سال ۲۰۲۸ به پایان برسد، وی قادر خواهد بود که نام خود را در فهرست نامزدهای انتخاباتی قرار دهد.

وی از ناوالنی به عنوان "سیاستمدار نویدبخش جوان" یاد کرد و افزود: او همه عمر خود را وقت خواهد داشت و باید از این زمان استفاده کند. ما در این راه برای او آرزوی موفقیت می‌کنیم!

پوتین ۶۵ ساله اولین رییس جمهور منتخب روسیه است و انتظار می‌رود که پس از انتخابات ماه مارس آینده، یک دوره شش ساله دیگر را نیز در کرملین بگذراند.

ناوالنی همه اتهامات علیه خود را تکذیب کرده و مسئولان را برای توطئه علیه فعالیت‌های سیاسی خود متهم می‌داند.

در اوایل ماه اکتبر، دادگاهی ناوالنی را برای نقض یک قانون در سازماندهی نشست‌های عمومی، به تحمل ۲۰ روز زندان محکوم کرد.

همچنین در اوایل سال جاری، این وکیل کاریزماتیک تحصیل کرده در دانشگاه ییل، برای دو محکومیت ۱۵ و ۲۵ روزه را بر سر ترتیب دادن یک تظاهرات بدون مجوز علیه پوتین، در زندان به سر برده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.