ببه گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فرانسوی «لوموند» طی گزارشی به قلم «لوئیس امبرت» پیرامون اوضاع کنونی حاکم بر برنامه هسته‌ای ایران نوشت: مخالفت شدید با توافق هسته‌ای ایران و دولت این کشور از جانب رئیس‌جمهور آمریکا موجب برانگیخته شدن مواضع ضدآمریکایی شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی آخر هفته گذشته در ایران، موجب برانگیخته شدن و بروز موج بی‌سابقه‌ای از اعتراضات در ایران شد و ایرانیان از هر حزب و جناح سیاسی اعلام امتناع جمعه گذشته رئیس‌جمهور آمریکا از تأیید توافق هسته‌ای ایران و محول کردن تصمیم‌گیری درخصوص پایبندی تهران به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای بین‌المللی منعقده در سال ۲۰۱۵ به کنگره را به باد انتقاد گرفتند.

به گزارش لوموند، آقای ترامپ با این اقدام خود منجر به تداوم ابهام و بی‌ثباتی در خصوص آینده این توافق شده و از کنگره آمریکا خواسته که با افزودن برخی شروط و ضمیمه‌های جدید به برجام، «نقص‌‌های مهم» آن را برطرف و آن را سختگیرانه‌تر کند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: ایرانیان هم‌ اکنون بیش از هر چیز از تصویر بدی که دونالد ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود در خصوص کشورشان به آن پرداخته، خشمگین و عصبانی هستند؛ سخنرانی که طی آن رئیس‌ جمهور آمریکا از استراتژی متوقف ساختن ایران سخن گفت و به آن پرداخت.

ترامپ طی سخنرانی خود از دفتر کارش در کاخ سفید موسوم به اتاق بیضی، مردم ایران را «قربانی» و «گروگان رژیمی متعصب» توصیف کرد و به دنبال آن «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی.ان.ان» اعلام کرد که آمریکا از میانه‌روها در ایران و مطالبات و خواسته‌هایشان در راستای دموکراسی حمایت می‌کند.

اگرچه دولت آمریکا از بیان درخواست تغییر حکومت در ایران اجتناب و خودداری می‌کند، اما سخنان و بیانات مقامات آن خوشایند به نظر نمی‌رسد و نتیجه آن‌ها تنها افزایش صداهای انتقادی در ایران برای بیان وطن‌ پرستی و میهن پرستی ایرانیان از کشورشان است.

به عنوان مثال، «احمد غلامی» سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب شرق روز شنبه گذشته در سرمقاله این روزنامه، به ظرفیت ایران برای جنگیدن با آمریکا تا سرحد مرگ پرداخت و نوشت که ایرانی‌ها به رغم عدم تمایل ظرفیت جنگیدن تا سرحد مرگ علیه آمریکا را دارند.

لوموند در ادامه گزارش خود نوشت: محافظه‌کاران ایرانی اما در میان این سوء‌ظن مردمی به دنبال مشاهده پدیده‌ای پایدار هستند که امکان تغییر جهت سیاست مبتنی بر گشایش «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورشان را فراهم کند.

«فواد ایزدی» تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: «مردم ایران صرفنظر کردن از غرب و رها کردن آن را آغاز کرده‌اند و به این مسئله واقفند که باید با همراهی روسیه و چین به سمت جلو حرکت کنند. حتی دانشجویانی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران به حسن روحانی رأی داده بودند، امروز ترامپ را نفرین و لعنت می‌کنند. البته آنها آقای روحانی را سرزنش و ملامت نمی‌کنند و می‌دانند که وی هر آنچه در توان دارد انجام می‌دهد اما طرف مقابل را محکوم می‌کنند.»

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه طی پیامی از حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که «تمام ایرانیان اعم از پسران، دختران، مردان و زنان امروز همگی سپاه پاسداران انقلاب هستند»؛ سپاه پاسدارانی که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گذشته لحظاتی پس از سخنرانی ترامپ در قبال برنامه هسته‌ای ایران، آن را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

روزنامه فرانسوی لوموند در ادامه گزارش خود نوشت: محمدجواد ظریف و حسن روحانی از چند ماه پبش مذاکرات و گفت‌وگوهای خود بمنظور مقابله با اتهامات ادعایی از جانب رقبای محافظه‌کار افراطی خود در ارتباط با آنچه «تضعیف» و «ساده‌لوحی» آنها گفته می‌شد را تشدید کرده‌اند اما در شرایط کنونی ضرورت و لزوم مقابله جمعی و مشترک علیه واشنگتن این اختلافات را از میان برده است اما رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران که موفق شده ظرف مدت ۵ سال بخشی از رأی‌دهندگان محافظه‌کار را به سوی خود جلب کند، هم‌اکنون در وضعیت ناجور و نامناسبی قرار دارد.

وی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه می وعده داده بود که درباره لغو تحریم‌های بین‌المللی غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران که در حال حاضر علیه کشورش در حال اعمال است، گفت‌وگو و مذاکره کند اما در شرایط مشتنج کنونی که به واسطه رویکرد آمریکا بوجود آمده، این چشم‌انداز دور است و برنامه هسته‌ای همچنان در جایگاه تنها پرونده سیاست خارجی که آقای روحانی در خصوص آن امتیاز واقعی دارد، باقیست و برنامه موشک‌های بالستیک ایران و سیاست نفوذ منطقه‌ای این کشور که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا قصد دارد آن را به عقب برگرداند نیز تحت کنترل دستگاه سپاه پاسداران انقلاب ایران است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه شب با اعلام اینکه قصد ندارد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کند، پرونده برجام را به کنگره فرستاد و گفت تلاش می‌کند تا برخی مفاد برجام از جمله تاریخ انقضای محدودیت‌های هسته‌ای را اصلاح کند و به دنبال آن وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشورمان را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین امروز سه‌شنبه با بیان اینکه استراتژی جدید واشنگتن علیه ایران ۴ هدف دارد، تاکید کرد دیگر ارگان‌های دولتی ایران را نیز هدف تحریم قرار خواهند داد. 

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما ابراز امیدواری کرده که توافق هسته‌ای با ایران همچنان ادامه داشته باشد و با حمایت قوی همراه باشد و تأکید کرده که موارد جایگزینی در این مورد را بررسی نخواهد کرد.

موگرینی همچنین به تماس تلفنی با «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و گفته است که وی دسترسی به سایت‌های ضروری در ایران و پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را تائید کرده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.