به گزارش ایسنا، علی مویدی در جلسه کمیته تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد؛ گفت: در گذشته آمار دقیقی از معتادان در دست نبود، که امسال این مشکل را مرتفع کردیم و همکنون آمار معتادان بصورت رسمی و شفاف اعلام شده است.

 

وی افزود: در همه جای دنیا برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف از جمله اعتیاد نیاز به آمار و اطلاعات دقیق دارد تا طرح‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد  تهیه و تدوین شوند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه شیب اعتیاد در کشور کنترل شده است گفت: اما با این حال ایران به دلیل موقعیت جغرافیای و همسایگی با افغانستان همواره در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و آسیب بیشتری را متحمل می‌شود.

مویدی ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی و مباحث پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان در حال اجراست و فراگیری این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان و اولیا در جهت پیشگیری از اعتیاد موثر خواهد بود، همچنین درسنامه آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی و راهنمایی برای افزایش سطح پیشگیری از اعتیاد در مدارس تدوین شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است.

وی افزود: سال گذشته ۱۶۰۰ نفر در قالب کادر متخصص پیشگیری اولیه از اعتیاد تربیت شدند که این افراد، به ده‌ها نفر آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را آموزش می‌دهند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در دنیا ۱۵ الی ۲۵ درصد معتادان، بهبودی خود را حفظ می‌کنند گفت: اما میزان مانایی بهبودیافتگان در برخی سازمان‌های مردم‌نهاد ایران همچون کنگره ۶۰ که روش درمان و کتاب‌های آن الگویی برای دیگر کشورها شده است، به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

مویدی بیان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت مناسبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند و باید در این حوزه‌ها از جمله حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت و اقدامات بیشتری انجام دهند؛ چرا که آنها پل ارتباطی دولت و مردم هستند.

به گزارش ایسنا،   دکتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد در این جلسه بیان کرد: اولویت وزیر کشور و دبیرکل ستاد در مبارزه با مواد مخدر، توجه به حوزه پیشگیری از اعتیاد است که توسعه آن نیز باید از طریق توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های غیر دولتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: موفقیت در مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری گسترده مردم در تمامی سطوح پیشگیری و درمان است و رسیدن به این پوشش حداکثری نیز از سوی تشکل‌های مردمی میسر خواهد شد تا مردم را پای کار بیاورند.

معاون دبیرکل ستاد بر تشکیل جلسات کمیته به صورت ماهانه و تصویب و پیگیری مصوبات جلسه تاکید کرد و گفت: در هر جلسه‌ای از این کمیته یک نماینده از سازمان‌های غیر دولتی حضور یابد و گزارشی از عملکرد سمن و مشکلات آن ارائه دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی بیان کرد: کمیته تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد یکی از مهم‌ترین کمیته‌های ستاد است که از طریق بسیج آحاد جامعه و مردم و در قالب تشکل‌سازی باید به دیگر حوزه‌ها اعم از درمان، پیشگیری، اشتغال و توانمندسازی و خیرین کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.