به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس و مذاکره‌کننده صلح خاورمیانه، می‌گوید جامعه بین‌المللی با تحریم کردن حماس -در پی پیروزی این گروه در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶- مرتکب اشتباه شد.

او همچنین گفت: جهان به جای این کار باید «حماس را به آغاز گفتگوها» ترغیب می‌کرد.

نخست وزیر سابق انگلیس در مصاحبه‌ای در یک کتاب با نام «غزه، آماده ظهور»، که به زودی منتشر می‌شود، گفت تلاش نکردن برای تعامل با حماس در پی برگزاری انتخابات، یک اشتباه بود.

بلر گفت: «فکر می‌کنم ما باید از ابتدا برای وارد کردن حماس به گفتگو و تغییر موضع آن‌ها تلاش می‌کردیم. اما واضح است که چنین کاری بسیار دشوار بود، اسرائیلی‌ها با این اقدام به شدت مخالف بودند؛ اما می‌دانید که ما می‌توانستیم راهی برای این کار پیدا کنیم؛ زیرا تماس‌های غیررسمی برقرار کرده بودیم.»

او به جزئیات ماهیت تماس‌های غیررسمی دولت انگلیس اشاره نکرد، اما منظور او احتمالا تلاش‌ها برای تضمین آزادی خبرنگار انگلیسی ربوده شده در غزه در سال 2007 بود.

سخنان بلر در حالی مطرح شده است که حماس هفته گذشته با جنبش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به توافق نامه آشتی دست یافت که بر اساس آن، تشکیلات خودگردان کنترل بر نوار غزه را در دست خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.