به گزارش خبرآنلاین، به نقل از العربیه، همچنین سخنگوی ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که نیروهای "سوریه دموکراتیک" کنترل ۸۵ درصد شهر رقه را در دست گرفته‌اند.

 

نیروهای "سوریه دموکراتیک" امروز اعلام کردند، افراد مسلح خارجی داعش در رقه مانده‌اند و افرادی که رقه را ترک کردند از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

 

این نیروها می‌گویند، عملیات خارج کردن افراد داعش از رقه پایان یافته است.

 

بزرگان عشایر رقه در بیانیه‌ای اعلام کردند، سران عشایر سازوکاری را تنظیم کردند که به اعضای سوری داعش اجازه می‌داد بعد از موافقت نیروهای کرد سوریه رقه را ترک کنند.

 

سران عشایر افزودند، از نیروهای کرد سوریه خواسته‌اند خروج امن نیروهای سوری داعش را فراهم کنند. هدف آنها کاهش خونریزی‌ها در رقه بوده است.

 

از سوی دیگر، رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا اعلام کرد که نیروهای "سوریه دموکراتیک" توانستند ۱۵۰۰ غیرنظامی را از دست داعش در شهر رقه آزاد کنند. تعداد داعشی‌هایی که خود را تسلیم کرده‌اند به ۳۰۰ تا۴۰۰ تن می‌رسد.

 

وی گفت: ائتلاف هیچ گونه اطلاعاتی درباره تابعیت تروریست‌های خارجی داعش در رقه ندارد. سرنوشت این تروریست‌ها به دست نیروهای "سوریه دموکراتیک" است. تروریست‌های خارجی دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند یا تسلیم شدن بدون شروط یا جنگ تا سرحد مرگ.

 

دیلون بر ادامه جنگ نیروهای ائتلاف ضد داعش و کردهای سوریه تا زمان نابودی کامل تروریست‌ها تأکید کرد.

 

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده بود که بیشتر سوری‌های عضو داعش طی پنج روز گذشته همراه با خانواده‌هایشان از این شهر خارج شده و به مناطق نامشخص رفته‌اند و تعدادشان به ۲۰۰ تن می‌رسد.

 

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که خروج تروریست‌های داعش از رقه با توافق میان ائتلاف آمریکا و نیروهای متحدش یعنی کردها و داعش صورت گرفته است.

 

وی گفت: این تروریست‌های سوری عضو داعش به اردوگاه‌های واقع در استان رقه منتقل شده‌اند و برخی از آن‌ها اکنون از سوی ائتلاف ضد داعش و نیروهای سوریه دموکراتیک مورد تحقیق و بازجویی قرار دارند.

 

منابع نزدیک به شورای مدنی رقه نیز روز شنبه گفت: نیروهای آمریکایی توافق بین نیروهای کرد و داعش را که منجر به خروج داعشی‌ها از رقه به استان دیر الزور می‌شد را ناکام گذاشتند در حالی که نیروهای کرد خواهان اجرای این توافقند چون نیروهای آنها چهار ماه است که در حال جنگ با داعش هستند.

 

منابع نزدیک به شورای شهر رقه اعلام کردند که نیروهای آمریکایی توافقی را که بین نیروهای "سوریه دموکراتیک" و داعش برای خروجشان از رقه حاصل شده بود، ناکام گذاشتند.

 

این منابع به خبرگزاری آلمان اعلام کردند که نیروهای آمریکایی از خروج داعشی‌ها از رقه حمایت نمی‌کنند بلکه می‌خواهند این تروریست‌ها یا کشته شوند یا تسلیم شوند.

 

به گفته این منابع، بیشتر تروریست‌هایی که در شهر رقه هستند، خارجی هستند که کشورهایشان با بازگشت آن‌ها مخالفند و می‌خواهند کشته شوند.

 

بخش مأموریت‌های مشترک در ائتلاف ضد داعش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کاروانی که تروریست‌های سوری عضو داعش را از رقه خارج می‌کند روز شنبه این شهر را ترک کرده است و هدف از این اقدامات کاهش آسیب رسیدن به غیرنظامیان است.

 

در این بیانیه آمده است: ائتلاف اجازه هیچ گونه اقدامی را که به تروریست‌ها اجازه فرار از رقه را بدون محاکمه بدهد، نمی‌دهد.

 

ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا اعلام کرده که غیرنظامیان از شهر رقه در چارچوب یک توافق خارج شدند اما ائتلاف در این مساله مشارکتی نداشته است.

 

فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ائتلاف در توافقی که به خروج غیرنظامیان از رقه منجر شده، نقشی ندارد و این توافق تعداد قربانیان غیرنظامی را در عملیات نهایی کاهش خواهد داد. 

 

در این بیانیه آمده است: خروج غیرنظامیان به نیروهای سوریه دموکراتیک و ائتلاف این اجازه را می‌دهد که بر شکست تروریست‌ها در رقه متمرکز شوند.

 

این در حالی است که سخنگوی رسانه‌ای نیروهای "سوریه دموکراتیک" اخبار منتشر شده درباره مذاکره میان نیروهای سوریه دموکراتیک و داعش را تکذیب کرد و به وجود میانجیگری از سوی سرشناسان و رهبران عشایر با هماهنگی شورای شهر رقه برای خارج کردن غیرنظامیان اشاره کرد.

 

وی گفت: نیروهای سوریه دموکراتیک وارد جنگ‌های شدیدی با تروریست‌های داعش در اطراف بیمارستان اصلی و ورزشگاه در مرز شهر رقه شده و ۲۳ داعشی را از پای درآوردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.