به گزارش ایلنا، پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، با تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، راه را برای اعلام نظر کنگره در مورد بازگشت احتمالی تحریم‌های ایران گشود، فرانسه از زبان وزیر خارجه‌اش از کنگره آمریکا خواست که زمینه‌ساز فسخ برجام نشود.

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد «قویا امیدواریم کنگره [آمریکا] که اکنون در قبال فسخ احتمالی مسئول است، این توافق را به خطر نیاندازد.»

او افزود که به‌ویژه در پس‌زمینه مذاکرات با کره‌شمالی «اگر ما توافقی که مورد احترام است را محکوم کنیم، سابقه خطرناکی به جا خواهد ماند.»

روز جمعه، دونالد ترامپ با تأکید بر «معایب جدی و فراوان» توافق هسته‌ای ایران، اعلام کرد که بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیارش قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به برجام نیست. اقدامی که سرنوشت توافق هسته‌ای ایران را به تصمیم کنگره در مورد احتمال بازگشت تحریم‌های ایران گره می‌زند.

لو دریان تصریح کرد که این توافق، توافقی «قدرتمند و منسجم» است.

وزیر خارجه فرانسه در عین حال امکان مذاکره بر سر آنچه پس از ۲۰۲۵ و برچیده شدن محدودیت‌ها در مورد غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پیش می‌آید را رد نکرد. محدودیت‌هایی که واشنگتن علاقه‌مند است به صورت دائمی تمدید شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.