به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی الجزیره روز شنبه در بخش انگلیسی خود در گزارشی سرنوشت توافق هسته ای با ایران را به دلیل &#۳۹;واقعیت موجود در رویکرد دونالد ترامپ&#۳۹; غیرقابل پیش بینی خواند و نوشت : ترامپ با تایید نکردن توافق هسته ای با ایران و تفویض مسئولیت اتخاذ هرگونه تصمیم به ۵۳۵ نماینده کنگره آمریکا، توانسته است سایه عدم قطعیت و اطمینان را بر آینده این توافق بگستراند. اما نتایج و تبعات فرآیند پویا (دینامیک) احتمالا فراتر از ماهیت خود توافق، همچون موجی ظهور می یابد.

این گزارش توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای ایران را به عنوان دو توافق مهم از نگاه دولت وقت آمریکا نام برد و افزود: رویکرد تعاملی مبتنی بر نظم بین الملل اوباما که مکررا از سوی سیاست های مخرب و تبهکارانه بی انتهای جورج دبلیو بوش، آسیب دید، تغییری اساسی را به خود دید.

اوباما درجریان مخالفت های شدید با رقبای سیاسی خود در آمریکا، از آخرین بقایای سرمایه سیاسی خود با هدف اطمینان دادن درخصوص این نکته که آمریکا از دو توافق بسیار مهم برای امنیت جهانی حمایت می کند، بهره برد.

الجزیره با بیان اینکه 'توافق هسته ای با ایران جامع ترین و بارزترین ابزار موجود در نظام بین الملل است' نوشت : در مسیر مذاکرات طاقت فرسا میان ایران و شش قدرت برتر جهان، توافق هسته ی با ایران حاصل و براساس آن، رژیم راستی آزمایی که به گونه ای بی سابقه سخت و مبتنی بر اختیار کامل آژانس است بر فعالیت های هسته ای این کشور نظارت دارد.

الجزیره ادامه داد: درست در همین زمان بود که جهان به جز سیاستمداران جنگ طلب تل آویو، ریاض و واشنگتن، نفس راحتی کشید و آسوده شد.

این شبکه قطری افزود: شاید بتوان اینگونه گفت که مهمترین گواه روشن و گویا که مهر تایید بر اهمیت برجام برای امنیت جهانی است، قانونمند شدن آن در قطعنامه ای است که متفق القول ازسوی 15عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با رای رسمی هر یک از اعضا مورد تایید قرار گرفت.

این گزارش با اشاره به رویکرد ترامپ در قبال ایران و برجام نوشت: می توان اطمینان یافت که عدم تایید برجام از سوی ترامپ به طور خودکار این توافق را لغو نخواهد کرد و قدرت تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت این توافق را به کنگره تفویض خواهد کرد.

الجزیره برجام را ' سندی مهم در امنیت جهانی' توصیف و تاکید کرد: صرف نظر از آنکه توافق هسته ای با ایران از کنگره جان سالم به در ببرد یا خیر؟ ترامپ با تضعیف سند امنیت جهانی، این پیام را به جهانیان داد که خطرات تعامل با آمریکا، هراس به مراتب بیشتری از ژست تهدید کننده این کشور که تاکنون اتخاذ کرده است، در جهان بر می انگیزد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.