به گزارش ایسنا، به نقل از ایتارتاس، آلکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهور صربستان در مصاحبه‌ای با روزنامه پورییر درباره این مکالمه گفت: ما درباره همه مسائل حائز اهمیت برای روابط روسیه با صربستان از جمله جنگنده‌های میگ روسیه و توافقات قبلی خود صحبت کردیم و رئیس‌جمهور روسیه بسیار مهربان بوده و از مردم و دولت صربستان تشکر کرد. این گفت‌وگو ۲۰ – ۲۵ دقیقه طول کشید و در کل این مدت به روسی صحبت کردیم و مترجم تنها یک یا دو بار واکنش نشان داد.

وی افزود: من در این تماس به ولادیمیر پوتین، شصت و پنجمین سالروز تولدش را تبریک گفتم و برای او آرزوی سلامتی، موفقیت‌های سیاسی و حل مسائل جهان را داشته و خواهان توسعه روابط روسیه با صربستان شدم.

دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور صربستان گزارش داد که ولادیمیر پوتین در این گفت‌وگو اظهار داشته وضعیت بین‌المللی به گونه‌ای است که صربستان در موقعیتی پیچیده قرار گرفته اما او اطمینان دارد که مردم صربستان مثل همیشه شخصیت خود را نشان خواهند داد و تحت رهبری ووجیچ بر همه مشکلات فائق خواهند آمد.

دفتر مطبوعاتی کرملین نیز این گفت‌وگوی تلفنی را تایید کرد اما جزئیاتی در این خصوص ارائه نداد.

بر طبق اعلام دفتر مطبوعاتی صربستان این دو رئیس‌جمهور با یکدیگر درخصوص تداوم تماس‌هایشان توافق کردند و قرار است به زودی نشست جامعی میان صربستان و روسیه به منظور توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها برگزار شود.

اخیرا صربستان شش فروند جنگنده میگ ۲۹ روسیه را دریافت کرد.

این شش فروند جنگنده در قالب دو محموله در فاصله روزهای دوشنبه و چهارشنبه گذشته (۲ – ۴ اکتبر) تحویل صربستان شد.

براساس گزارش‌های قبلی این جنگنده‌های تحویل داده شده به صربستان قرار بوده اقدامات نگهداری آنها یا در روسیه انجام شده و یا متخصصان روسی این کار را در صربستان انجام دهند.

همچنین گزارش شد که ارتقای این جنگنده‌ها در سه مرحله و با هزینه ۲۱۱ – ۲۷۰ دلار انجام می‌شوند.

در ژوئیه امسال یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۷ تحویل جنگنده‌های میگ ۲۹ به صربستان را تکمیل کند.

همچنین صربستان قرار است از روسیه علاوه بر این جنگنده‌ها ۳۰ تانک تی ۷۲ و ۳۰ خودروی شناسایی رزمی BRDM-۲ دریافت کنند.

دو کشور همچنین درباره تحویل سیستم‌های BUK-M۱ و BUK -M۲ بحث کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.