به گزارش مهر، محمدجواد ظریف، بعد از ظهر امروز در همایش آیت الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس گفت: یک درس از رفتار مرحوم هاشمی آموختم، اینکه شجاعت همواره به معنی تند روی نیست در بسیاری از موارد شجاعت به معنی انتخاب، آینده نگری، ترجیح منافع ملی بر منافع شخص است. مرحوم هاشمی نموداری از این واقعیت بود که شجاعت داشت و در جهت منافع اسلام و نظام شجاع بود.

وی افزود: قرار است ما هزینه کشور و نظام شویم نه نظام هزینه منافع ما، اگر در رفتار مرحوم هاشمی دقت کنیم این آمادگی را مشاهده می کنیم که خود را هزینه کشور ، نظام و انقلاب کنند نه اینکه کشور را هزینه حرف هایی که برای اسم و رسم است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در زمان قطعنامه ۵۹۸ مرحوم هاشمی این آمادگی را داشتند تا این مسئولیت را بپذیرند تا امان راحل ناگزیر از این مسئله نشوند.

ظریف گفت: اگر مسئله فلسطین نبود به جرئت می توانستم بگویم برخورد سازمان ملل متحد با جنگ تحمیلی علیه ایران سیاه ترین نوع برخورد این سازمان بود. جنگ تحمیلی ما یکی از پرونده های تاریخی در شورای امنیت است که شاید یک مورد اقدام مثبت درباره آن نمی توانیم از سوی سازمان ملل پیدا نمی کنیم.

وی افزود: اداره چنین جنگی در صحنه بین المللی با چنین بی تعهدی های بین المللی کار بسیار دشواری بود که باید به همه مسئولان کشور و در راس همه به امام راحل آفرین گفت.

ظریف گفت: باورمان نمی شد که در جنگ تحمیلی علیه ما سلاح هسته ای استفاده شده باشد در سال ۶۴ من کاردار بودم، پیش رئیس شورای امنیت سازمان ملل رفتم و گفتم علیه ما سلاح هسته ای استفاده کردند؛ اما او به من گفت «نمی توانم در این باره با شما صحبت کنم» آن زمان ۶ گزارش از استفاده این نوع سلاح علیه ایران ارائه شد؛ اما سازمان ملل حتی یکبار هم این اقدام را محکوم نکرد.

وزیر خارجه ادامه داد: مدیریت دیپلماسی مرحوم هاشمی در نحوه مدیریت قطعنامه ۵۹۸ روشن است.

ظریف گفت: شجاعت مقامات جمهوری  اسلامی در نوع برخورد با قطعنامه و اینکه جلوگیری شد از اینکه آن قطعنامه اولین تحریم شورای امنیت علیه ایران باشد نشان از مدیریت دیپلماسی مقامات کشورمان است.

وزیر خارجه گفت: نامه های مرحوم هاشمی رفسنجانی به صدام حسین یک درس تاریخی است، شجاعت، کیاست و دقت را در نامه های مرحوم هاشمی مشاهده می کنیم.

ظریف به مذاکرات تعیین متجاوز به عنوان یکی دیگر از مصادیق مدیریت دیپلماسی مرحوم هاشمی در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: اگر مدیریت شجاعانه مرحوم هاشمی نبود هیچ گاه نمی توانستیم محکومیت صدام حسین را در حمله به ایران از سازمان ملل بگیریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.