به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کریمی امروز در جلسه معارفه‌ خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امیرکبیر 13 روز قبل از اینکه شریان‌های دستش را در هوای بخارآلود فین کاشان باز کنند، دستور تاسیس دانشکده طب جدید را صادر کرد و ۷ پزشک اتریشی را برای تشکیل مدرسه طب در دارالفنون به تهران دعوت کرد. او که در آن زمان دیگر قدرتی نداشت، از دوستانش می‌خواهد که این ۷ معلم را با احترام تحویل بگیرند. اگر ما همین یک اقدام را از امیرکبیر یاد بگیریم، وضعیت دانشگاه‌هایمان درست می‌شود.

 

وی با بیان اینکه فراز و نشیب در دانشگاه علوم پزشکی تهران زیاد بوده است، ادامه داد: در برخی دوره‌ها ریاست دانشگاه حاضر نشده که به دستور شخص اول کشور، پزشکان با اخلاق دانشگاه مانند دکتر قریب و ۱۱ نفر دیگر را اخراج کند، البته دوره‌هایی را هم داشته‌ایم که رییس دانشگاه وقت یک نفره به نام همه اعضای دانشگاه در حزبی ثبت‌نام می‌کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه من 43 سال از عمر دانشگاه تهران را دیده‌ام، گفت: طی این مدت زحمات زیادی توسط بدنه دانشگاه کشیده شده است. در بعد از انقلاب اسلامی دانشگاه تهران به دو نیمه تقسیم شد و اولین رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر باستان حق بودند که زحمات زیادی کشیدند و بعد هم ریاست را به دکتر ظفرقندی تحویل دادند که ایشان هم بعد از یک دوره سخت مدیریتی آن را به دکتر لاریجانی و سپس دکتر منصوری سپردند و در نهایت هم دکتر جعفریان عهده‌دار آن شد.

کریمی تاکید کرد: کسانی که گذشته دانشگاه را نمی‌بینند و یا می‌خواهند آن را مخدوش جلوه دهند، مطمئنا از تصمیم‌گیری عاقلانه محروم می‌شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران به دلیل گستردگی، قدمت و تعداد اساتید پیشکسوتی که دارد، هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد، گفت: از وزیر بهداشت تقاضا می‌کنم که این ویژگی‌های دانشگاه را بپذیرند تا اجازه دهند هزینه‌هایش را تقبل کنیم و مطمئن باشند که اعتماد به این دانشگاه جواب می‌دهد، زیرا بدنه دانشگاه تهران قوی‌تر از آن است که با جابه‌جایی افراد لرزه‌ای بر تنش بیفتد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ما باید به اساتید دانشگاه کمک کنیم و سنگ جلوی پایشان نیندازیم، ادامه داد: دانشجویان این دانشگاه نخبه‌های سراسر این کشور هستند، بنابراین ما مسوولیت‌مان در برابر آنها دوچندان است. خوشبختانه همیشه در دانشگاه نگاهی پدرانه وجود داشته و باید توجه کرد که نگاه محبت‌آمیز به دانشجویان داشته باشیم. پرسنل دانشگاه نیز باید در محیطی آرام کار کنند.

کریمی تاکید کرد: من عادت ندارم که از نداشته‌هایمان بگویم، اما زمانی که در مرکز قلب بودم، مواقعی می‌گفتند مرکز قلب بسیار پولدار است، اما زمان‌هایی بوده که ما در حسابمان حتی ۴۰ میلیون هم نداشته‌ایم و حرفی نمی‌زدیم، چراکه به نظرم همه چیز پول نیست. کار ما این است که در شرایط دشوار نگذاریم به اندام‌های حیاتی آسیب برسد و از شرایط سخت گذر کنیم تا به شرایط مطلوب برسیم. من فکر می‌کنم می‌توانیم با همدلی و همراهی دانشگاه را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه من به دلیل سن و سال و تجربه اولین سرپرست تمام وقت دانشگاه هستم و همیشه سعی کردم بیشتر وقتم را در دانشگاه باشم، گفت: خاک دانشگاه را طوطیای چشمم می‌کنم و امیدوارم هر مدتی که در این سمت هستم، تلاش کنیم تا حداکثر انرژی‌مان بدون چشم‌داشت شخصی صرف دانشگاه شود و در محیطی آرام، شاداب و مساعد برای رشد علمی دانشگاه و پژوهش کمک کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: گاهی به دلیل بار سنگین درمان پژوهش مغفول می‌ماند، اما امیدوارم بتوانیم میان این اقدامات تعادلی ایجاد کنیم تا آموزش و پژوهش دانشگاه تحت تاثیر درمان قرار نگیرد. از دکتر هاشمی هم کمک‌های زیادی می‌خواهیم و امیدواریم به ما قول دهند تا جایی که می‌توانند به دانشگاه کمک کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.