به گزارش خبرآنلاین؛ بخش ابتدایی صحبت‌های نوبخت رنگ بودجه‌ای به خود گرفت. او به نمایندگان نوید داد که «با شرایط جدید بودجه نویسی و جراحی نظام بودجه‌ریزی که امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد.»

البته آنچه عامل حضور نوبخت در مجلس بود، ماجرای واگذاری طرح‌های عمرانی به مردم و خصوصی سازی بود. او خطاب به نمایندگان گزارش داد: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ۲ کارکرد برای سازمان برنامه و بودجه تعریف شده و مجلس هم تکلیفی به این سازمان در خصوص واگذاری طرح‌های عمرانی واگذار کرد. این سازمان متوجه شد که ۶ هزار و ۴۹ پروژه ناتمام و ۶۵ هزار و ۴۷۸ پروژه استانی نیمه تمام در دست داریم. از این رو از مجوزی که مجلس داد استفاده کردیم و برای اتمام این پروژه‌ها اقدام کردیم. 

نوبخت با بیان اینکه ساز و کار نوین در جهان، اجرای پروژه‌ها به سبک عمومی- خصوصی است، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم از این روش نوین استفاده کنیم و آموزش‌های لازم را ارائه کردیم. همچنین سایتی طراحی کردیم تا بر اساس آن وضعیت ۶۵ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی را بررسی کنیم تا پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری و مشارکت به بخش خصوصی را دارد، احصاء و در سایت طراحی شده ارائه کنیم.

به گفته وی، تاکنون ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه به تفکیک استانها واگذار شده است. گزارش این واگذاری‎ها به تفکیک استان‌ها از سوی نوبخت تقدیم نمایندگان مجلس شد. 

پس از صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نوبت به نمایندگان رسید.

جهانبخش محبی نیا نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پشت تریبون رفت و با تعابیر خاص خود خطاب به نوبخت گفت: شما گلایه پاستوریزه ای از مجلس دارید و به آرامی رد می‌شوید. من خواهش دارم توقعاتتان از مجلس و کمیسیون ها را «رک» بفرمایید. البته شما هم اجازه بدهید که نماینده های مجلس واقعیت ها و مشکلات را لخت و عریان به شما و دولت برسانند. تا به این طریق مسیر درستی طی شود.

او ادامه داد: آقای نوبخت گفتند که ۷۱ هزار طرح عمرانی داریم،‌ اگر بخواهیم میانگین واگذاری هر سال را در نظر بگیریم ۱۵ سال لازم است تا این طرح ها تکمیل شوند، البته اگر شرایط ناگوار دیگری خودش را تحمیل نکند. آقای نوبخت من به قضاوت شما واقعا ایمان دارم. مسئله واگذاری های طرح های عمرانی زخم کهنه ای است، این زخم کهنه ما را از پای می اندازد. دولت نسبت به واگذاری طرح های نیمه تمام، چسبندگی دارد؛ یعنی ترجیحش این است که آنها را به بخش های نیمه دولتی واگذار کند نه بخش خصوصی.

در ادامه جلسه امروز سید علی ادیانی نماینده قائم شهر هم که به شوخی به هیئت رئیسه می‎گفت «سهم سادات چه می شود؟»،  گفت: چون جمع خودمانی است من نکاتی را عرض می‎کنم. دوستان لطفا حول آقای نوبخت طواف نکنند. ما معاونت برنامه ریزی را منحل کردیم چون شاهد عدم حرکت در ریل برنامه ریزی بودیم. الان این سازمان مجددا افتتاح شده است. سئوال اینجاست تفاوت معاونت راهبردی و سازمان برنامه چیست؟ ما در احکام دائمی قانون برنامه، سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردیم که ظرف ۶ ماه آیین نامه اجراییش را بنویسد که نوشته نشد. ما عادت کرده ایم در اداره کشور درآمد را هزینه کنیم و حتی پیشخور کنیم.

لاریجانی هم در این میان پاسخ ادیانی را داد و گفت: آقای نوبخت گفتند که این آیین نامه نوشته و ابلاغ شده است.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ هم در رابطه با مشکلات واگذاری‌ طرح‎های عمرانی تاکید کرد: آقای نوبخت به دو موضوع اشاره کردند،‌ ممانعت دستگاه ها در واگذاری از یکسو و ممانعت دستگاه های نظارتی از سوی دیگر. بخشی از هزینه های ما هزینه های گزافی است که به پیمانکار داده می شود. مطلب دیگر اینکه امنیت روانی برای سرمایه گذار کم است. باید این را حل کنیم.

زهرا سعیدی نماینده مبارکه هم در رابطه با این موضوع گفت: دولت فعلا توانایی اجرا و نهایی کردن اغلب پروژه های عمرانی را ندارد. ما چاره ای جز دخیل کردن بخش خصوصی نداریم. البته این باید به گونه ای باشد که نظام خصوصی سازی تبدیل به اختصاصی سازی نشود.

پس از آنکه نمایندگان نظراتشان را طرح کردند، برای بار دوم به نوبخت اجازه صحبت داده شد.

نوبخت در این بخش از صحبت‌هایش دعا کرد که خداوند همه مباحثاتی که مطرح شده را به عنوان اقدامات شایسته ای که برای رفع مشکل مردم و توسعه نظام انجام می شود، محسوب بدارد. او سپس تصریح کرد: برداشت ۱۰ درصدی بیشتر از صندوق ذخیره ارزی باید فقط برای طرح های عمرانی باشد و برای طرح های توسعه ای و کشاورزی، دولت نیازمند اخذ مجوز مجدد از مجلس است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با گلایه از اینکه از ابتدا برخی به وادادگی متهم می شوند، در پاسخ به نمایندگانی که از نبود سایت مناسب برای وگذاری پروژه‌ها انتقاد کرده بودند، توضیح داد: دو سایت برای واگذاری ها وجود دارد که سایت‎های کاملی هستند. چطور برخی می گویند که این سایت ها نصفه و نیمه هستند! پیمانکاران می توانند آنلاین به این سایت ها مراجعه کنند. بخش خصوصی هم باید آمادگی خرید این پروژه ها را داشته باشد.

نوبخت خطاب به رئیس مجلس، گفت: «آقای دکتر لاریجانی شما همیشه کمک‌کار دولت بودید! می‌خواهم عرض کنم با توجه به جمیع جهات برخلاف میل دولت،‌ واگذاری‌ها تا الان به مقدار کافی ایجاد نشده است.»

لاریجانی هم توضیحاتی پیرامون واگذاری بیان کرد و گفت: دولت و مجلس در این جهت یک فکر دارند اما بپذیرید که یک مقدار دیر عمل کردید. این حالی که شما امروز دارید و من می پسندم،چهار سال پیش نبود. لذا با تاخیر وارد شدید اما حالا هم هر کمکی که بخواهید ما انجام می دهیم.

نوبخت باردیگر برای توضیح بیشتر پشت تریبون رفت و گفت: رهبری در جلسه مشترک کارگزاران نظام اعلام کردند حال که امکانات محدود است، باید اولویت بندی کنید. ما هم در دولت این کار را انجام دادیم.

او با اشاره به صحبت‌های لاریجانی مبنی بر لزوم اخذ اجازه از رهبری در این رابطه، تأکید کرد: در مورد موضوع اجازه از رهبری ما این کار را انجام می دهیم و با شما هم جلسه خواهیم داشت. ما نمی خواهیم از این پول های برای بخش خصوصی استفاده کنیم.

در نهایت لاریجانی بار دیگر خطاب به نوبخت گفت: در این موضوع مهم دولت و مجلس هم فکر هستند. مدیران کشور ولعی برای نگه داری طرح های اجرایی نداشته باشند، اما صیانت از کارشان باید انجام شود. دستگاه های نظارتی هم تا جایی که من با آنها صحبت کرده ام به این موضوع علاقه دارند. امیدواریم در گزارش های بعدی که آقای نوبخت بیان می‌کنند، شتاب خاصی در واگذاری ها را شاهد باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.