به گزارش ایلنا، استقلال تا پایان هفته هشتم امتیازات زیادی از دست داده و شفر باید هرچه زودتر بتواند تیمش را به سطح انتظارات هواداران و نام استقلال برساند. او در مصاحبه‌اش گفته که بازیکنان تیم مشکل بدنی و انگیزشی داشتند، ولی روی مشکلات تاکتیکی استقلال هم تاکید کرده.

 

منصوریان در شروع لیگ ترکیب‌های مختلفی را امتحان کرد و هیچ‌وقت نتوانست به تیمی که دلخواهش بود برسد، ولی انتظار می‌رود شفر رویه متفاوتی در پیش بگیرد و ترکیب ثابتی را انتخاب کند. سابقه او در کارلسروهه می‌تواند مایه امیدواری هواداران استقلال باشد. تیمی که در دهه ۸۰ به دلیل سقوط و صعودهایش به آسانسور بوندس‌لیگا تبدیل شده بود، ولی شفر توانست تیم منسجمی بسازد تا تیم آبی‌پوش جایگاه مستحکمی در میانه جدول پیدا کند. شفر با ریزبینی و توجه به جزییات توانست تیمی سختکوش و هماهنگ بسازد که با اضافه شدن اولیور کان، ینس نووتنی و مهمت شول از آکادمی باشگاه تقویت شد و حتی توانست تا نیمه‌نهایی جام یوفا هم برسد.

آرایش مورد علاقه شفر از نگاه سایت‌های تخصصی فوتبال ۲-۴-۴ خطی با دو هافبک دفاعی است و به احتمال زیاد در استقلال هم از این روش استفاده کند. مهم‌ترین ویژگی این چیدمان بلوک دفاعی مستحکمی است که با شش بازیکن ساخته می‌شود. استقلال به طور متوسط در هر بازی یک گل خورده که آمار خوبی نیست و این چیدمان به تقویت ساختار دفاعی تیم کمک می‌کند. از طرف دیگر استقلال جای خالی گلزن قهاری مثل کاوه رضایی را هنوز احساس می‌کند و با خط حمله دو نفره شاید مشکل گلزنی که مهم‌ترین معضل فعلی تیم است هم برطرف شود. در این روش اما جایی برای بازیکن شماره ۱۰ نیست و هافبک‌های خلاق تیم مثل شجاعیان، اسماعیلی و جباروف باید به لب خط بروند یا روی نیمکت بنشینند. هر سه بازیکن تجربه بازی در هافبک کنار را دارند، هرچند کارآیی‌شان در کانال مرکزی بیشتر است. از طرف دیگر شجاعیان در تیم ملی و استقلال به‌عنوان یکی از دو هافبک دفاعی به میدان رفته، هرچند در امور دفاعی تبحر بازیکنان تخصصی این پست را ندارد.

احتمال دیگر این است که شفر تصمیم بگیرد از آرایش ۱-۳-۲-۴ استفاده کند که از مشتقات ۲-۴-۴ خطی است. این همان آرایشی است که منصوریان تیمش را بر اساس آن بسته و از شروع فصل با آن بازی کرده. استقلال برای هافبک دفاعی روزبه چشمی و امید نورافکن را دارد و بازگشت امید ابراهیمی بهترین اتفاق برای تقویت خط میانی است. در این آرایش دست شفر کاملا باز است تا بهترین مثلث را برای خط میانی‌اش انتخاب کند، ولی مهم‌ترین دغدغه‌اش انتخاب یک شماره ۹ آماده است تا آمار نیم گل زده در هر بازی را ارتقا دهد. شهباززاده، قربانی و بیت‌سعید گزینه‌های بازی در این پست هستند، ولی هیچکدام از آنها هنوز موفق به گلزنی نشده‌اند. استقلال تنها با برد و گلزنی است که از این بحران نجات پیدا می‌کند و هیچکدام از این سه مهاجم بعید است در این زمان کوتاه آنقدر متحول شوند که بتوانند نقش منجی تیم را به عهده بگیرند.

مربی باتجربه آلمانی مدعی است که در روزهای گذشته بازی‌های استقلال را تماشا و تحلیل کرده و قطعا برای شروع ایده تاکتیکی‌اش را هم انتخاب کرده. احتمال جدی‌تر این است که او برای حل بحران گلزنی تیمش بازی با دو مهاجم را انتخاب کند، هرچند تمرین‌ها و عملکرد بازیکنان در زمین است که او را به تصمیم نهایی می‌رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.