حامد دارابی در گفت‌وگو با تسنیم از صدور ۲۷۳ روادید اربعین حسینی در استان خبر داد و اظهار داشت: در استان کرمانشاه فقط ۱۷ دفتر مجاز زیارتی مرجع دریافت مدارک برای صدور ویزا هستند و مابقی دفاتر و آژانس‌های مسافرتی، فاقد مجوز صدور ویزای اربعین حسینی هستند.

 

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سامانه رسمی مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران برای ثبت نام اربعین، فقط سامانه سماح است گفت: زائران اربعین اخذ ویزای خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی عنوان کرد: زائران چهار استان کردستان، لرستان، همدان و کرمانشاه ویزای راهپیمایی عظیم اربعین حسینی را از طریق کنسولگری کشور عراق مستقر در کرمانشاه دریافت خواهند کرد.

دارابی افزود: ویزای اربعین از زمان صدور به مدت سه ماه اعتبار دارد، اما مهلت مجاز برای اقامت زائران ایرانی در عراق یک ماه است.

وی از اعزام زائران از ابتدای ماه صفر خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 300 تا 400 هزار زائر اربعین حسینی از مرز خسروی به کشور عراق تردد کنند.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 17 شرکت مجاز در استان کرمانشاه جهت ثبت‌نام همشهریان در زیارت کربلا فعال است گفت: از این تعداد 13 دفتر در شهر کرمانشاه، 2 دفتر در شهرستان کنگاور، یک دفتر در اسلام‌آباد غرب و یک دفتر نیز در روانسر قرار دارد که دفاتر شهرستانی معین شهرستان‌های همجوار خود هستند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد اربعین استان 40 دلار بابت هزینه صدور ویزا و 359 هزار ریال نیز بایت حق بیمه از زائران دریافت خواهد شد بیان کرد: این هزینه  شامل 188 هزار ریال بابت بیمه زائران، 62 هزار ریال بابت هزینه خدمات درمانی هلال‌احمر  و 109 هزار ریال حق‌الزحمه دفاتر زیارتی از افراد اخذ می‌شود.

دارابی اظهار کرد: هیچ یک از دفاتر زیارتی غیر از این مبالغ حق ندارند هزینه دیگری از زائران دریافت کند اما دفاتر غیرمجاز مبالغی اضافه را دریافت می‌کنند در حالی که خدمات انها قابل توجه نیست و مجوز هم ندارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 50 هزار نفر از شهروندان از کنسولگری کرمانشاه وبزا گرفتند گفت: حدود 24 هزار نفر از آنها تحت سامانه سماح ثبت‌نام کردند و مابقی به صورت غیرقانونی ثبت‌نام شده که در طول سفر مشکلات عدیده‌ای برای آنها ایجاد شد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه زائران فریب دلالان را نخورند، گفت: در سامانه سماح توانمندی‌هایی از جمله ناوگان عمومی، موکب، اشیا و افراد گمشده، محل‌های اسکان، تجهیزات خدمات‌رسانی و مراکز درمانی در نظر گرفته شده ‌و برای تمامی متقاضیان ثبت‌نام شده در سامانه پس از تحویل مدارک در دفتر زیارتی و بعد از طی مراحل و پرداخت وجه به موقع ویزا صادر و تحویل سرگروه داده می‌شود.

دارابی افزود: بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح به مدت دو تا سه روز ویزا آماده می‌شود و از طریق ارسال پیامک به سرگروه به دفاتر مورد نظر مراجعه کنند.

وی گفت: اهداف طراحی سامانه سماح مدیریت متمرکز اطلاعات مورد نیاز دستگاههای مسئول و ایجاد بانک اطلاعاتی وسیع، تسهیل و تسریع فرآیند ثبت‌نام و دریافت روادید و جلوگیری از فعالیت افراد غیرمجاز است و توصیه می‌شود زائران به طور حتم قبل از هر اقدامی به شرکت‌های زیارتی مجاز در استان مراجعه کنند.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه ارائه خدمات توسط دستگاه‌های همکار از مزایای طراحی سامانه سماح دانست و افزود: مزایا و ویژگی‌های سامانه شامل انتخاب دفتر خدمات زیارتی جهت تحویل مدارک توسط سرگروه در هنگام ثبت نام در تمام شهرستان‌های استان، انتخاب تاریخ رفت و برگشت و تعیین مرز خروجی برای استان‌ها به صورت جداگانه جهت جلوگیری از ازدحام در خروجی مرزها و تسهیل در روند پرداخت هزینه‌های ارزی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.